Digitale weerbaarheid
Nieuws

Campagne ‘Laat je niet internneppen’ had weinig effect op jongeren

Beeldmerk Laat je niet interneppen
De jongeren bleken alleen te onthouden dat ze alert moeten zijn op internetcriminelen.

Jongeren denken dat andere mensen makkelijk slachtoffer worden van online oplichting, maar dat ze zelf goed in staat zijn om online misleidingstechnieken te herkennen. De overheidscampagne ‘Laat je niet interneppen’ heeft maar weinig effect gehad op deze vorm van zelfoverschatting, concludeert marketingonderzoeksbureau DJV Insights, dat het effect van de campagne onderzocht.

De campagne ‘Laat je niet interneppen’ was gericht op jongeren van 15 t/m 24 jaar. Zij moesten online misleiding beter leren herkennen en bij twijfel een controle check doen of het contact verbreken. De jongeren bleken echter alleen te onthouden dat ze alert moeten zijn op internetcriminelen. Dat criminelen zich online voordoen als een bekende of betrouwbare organisatie en dat je de afzender moet checken en bij twijfel weg klikken, bleef niet hangen.

Onderschatting eigen kwetsbaarheid

Dat de campagne de doelstellingen niet behaalde, komt vermoedelijk doordat veel jongeren hun eigen kwetsbaarheid op het internet onderschatten. Ze vinden het belangrijk dat de overheid aandacht besteed aan online misleiding en ze verwachten dat anderen hiervan makkelijk slachtoffer kunnen worden. Dit idee dat anderen vatbaarder zijn dan jijzelf, wordt wel het third person effect genoemd. De meeste jongeren denken dat ze zelf goed in staat zijn om signalen en overtuigingstechnieken te herkennen die kunnen duiden op internetcriminaliteit.

Advies

De onderzoekers raden aan om de campagne explicieter te maken, door mensen op het verkeerde been te zetten en dan te laten zien wat er had kunnen gebeuren. ‘Er kan ook voor worden gekozen om meer gebruik te maken van verhalen of getuigenissen van jongeren waar velen zich in herkennen’ schrijven ze. Ook meer conceptuele consistentie en de inzet van influencers zou kunnen zorgen dat de boodschap beter wordt onthouden. De campagne maakte echter al gebruik van influencers met een groot bereik op sociale media.

De overheidswebsite waarop mensen informatie vinden over hoe ze dit soort online misleiding kunnen herkennen en wat ze ertegen kunnen doen, blijft in de lucht. De onderzoekers raden aan om hem te optimaliseren, omdat bezoekers er niet lang blijven.

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren