Common ground is ambitieus, maar haalbaar: laten we daar met zijn allen aan werken
Eén portaal voor alle interactie tussen burgers en overheden, inclusief de zorg. Ambitieus, maar ook zeker haalbaar, zo laten andere landen zien. Laten we daar voor Nederland met zijn allen aan werken.
Het komt regelmatig voor dat mensen vanuit de Nederlandse overheid op bezoek gaan bij landen die vooroplopen in digitalisering. Met name Estland, België en Denemarken bieden inspiratie waar we in Nederland ons voordeel mee kunnen doen. Zelf bezocht ik eerder dit jaar Denemarken, met een gezelschap uit onder meer Nederlandse gemeenten (lees mijn blog over wat mij daar opviel).
Grote ambitie
In Denemarken hebben ze één portaal voor alle interactie tussen burgers en instanties, zoals gemeenten, bibliotheken en zorginstellingen. Dat lijkt mij een mooie ambitie om ook in Nederland te realiseren. Ik weet dat we nog (lang) niet zo ver zijn, maar ik denk dat dit ook in ons land een realistische stip op de horizon kan zijn. Dus: waarom niet? Aan een grote ambitie willen mensen graag werken, die geeft energie. Mits je dat in haalbare tussenstappen doet. Dan hebben we iets waar alle partijen samen aan kunnen werken, vanuit centrale en lokale overheid en markt.
Zorggegevens op één plek
Ook de interactie met de zorgsector hoort op dit portaal. Hier zet ik mijn andere pet op: naast mijn werk bij Centric ben ik actief in de zorg, als voorzitter van de branchevereniging van organisaties voor ICT in de zorg (OIZ). De zorg heeft uitdagingen die vergelijkbaar zijn met de lokale en centrale overheid, als het gaat om het uitwisselen van gegevens en het snel en eenduidig beschikbaar stellen van informatie aan patiënten. Het zou een enorme verbetering zijn als mensen al hun zorggegevens op één plek kunnen raadplegen. Een portaal voor interactie met de overheid is daarvoor de logische plek. Vanuit de overheid of zorgsector zien we dat zelf misschien niet zo, maar voor veel mensen is de zorg een onderdeel van de overheid. Als ook de zorg is aangesloten op dit portaal, dan heb je als burger alle informatie, van wieg tot pensioen, op één plek beschikbaar. Als dat geen mooie ambitie is!
Generieke standaarden
Deze ambitie heeft alles te maken met Common Ground. Om informatie uit veel verschillende bronnen toegankelijk te maken via één portaal, heb je namelijk standaarden nodig. Technische standaarden en semantische standaarden. Een doel van Common Ground is om tot die standaarden te komen. En dan bedoel ik niet aparte standaarden voor de zorg, het sociaal domein en andere domeinen, maar generieke standaarden voor alle typen dossierinformatie die je aan de burger wilt presenteren. Standaarden die bovendien de internationale standaarden volgen, want we moeten aansluiten op Europese wetgeving voor gegevensuitwisseling binnen Europa.
Samen
Het vaststellen van standaarden en alles wat erbij komt kijken om aan te sluiten op een burgerportaal, is een flinke klus. Daar hebben we de expertise van de markt en van de mensen die betrokken zijn bij Common Ground, hard voor nodig. We kunnen dit alleen samen van de grond krijgen: lokale en centrale overheid, zorg en bedrijfsleven. Daarom is die stevige ambitie zo belangrijk, want aan een grote ambitie willen veel mensen graag werken. Ook vanuit IT-leveranciers. Wij moeten ervoor zorgen dat de informatie uit de verschillende systemen volgens standaarden aan het portaal geleverd kan worden en wij kunnen meebouwen aan het portaal.
Kortom: er is veel werk aan de winkel en voor iedereen wat te doen. Landen als Denemarken laten zien dat een dergelijk breed burgerportaal mogelijk is. Als het daar kan, dan kan het ook bij ons.
Een nieuw kabinet, een nieuwe staatssecretaris van Digitale Zaken, nieuwe keuzes. Dit is er één. Laten we aan de slag gaan!