Departement-overstijgende ketens moeten digitaal weerbaarder worden
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft een nieuw beleidsdocument gepubliceerd over risicomanagement voor de digitale weerbaarheid van departement-overstijgende ketens. Doel is te komen tot een gestructureerde aanpak om de digitale veiligheid te versterken in de complexe overheidssamenwerking.
De toename van digitale dreigingen, in complexiteit en professionaliteit, vereist een gezamenlijke en proactieve aanpak om de weerbaarheid van deze cruciale ketens te waarborgen. De publicatie benadrukt de groeiende afhankelijkheid van betrouwbare digitale informatie in samenwerkingsprojecten tussen verschillende departementen.
Risicogestuurd werken
Het nieuwe beleid richt zich op het ontwikkelen van een gedeeld bewustzijn en een gemeenschappelijke aanpak voor risicomanagement binnen deze ketens. Het beschrijft een kader met zeven principes voor risicogestuurd werken: georiënteerd, georganiseerd, gestructureerd, geïntegreerd, geformaliseerd, geaccepteerd en geëquipeerd. Deze principes vormen de basis voor een gestructureerd risicomanagementproces dat de departementen moet helpen bij het identificeren, analyseren en behandelen van risico’s die de betrouwbaarheid van informatie in het geding kunnen brengen.
Kernpunten van het rapport
- Zeven principes voor risicogestuurd werken: Het rapport beschrijft de kernprincipes die als leidraad dienen voor een effectieve aanpak van risicomanagement binnen departement-overstijgende ketens. Dit omvat een duidelijke verantwoordelijkheidsverdeling, een gestructureerd proces, en het integreren van risicomanagement in de dagelijkse werkwijze.
- Duidelijke Rollen en Verantwoordelijkheden: Het beleid benadrukt het belang van een duidelijke verdeling van taken en verantwoordelijkheden tussen bestuurders, lijnmanagers en specialisten binnen de keten. Een specifieke ketencoördinator moet verantwoordelijk zijn voor de coördinatie van alle risicomanagementactiviteiten.
- Open Cultuur: Alleen in een cultuur waar medewerkers zich vrij voelen om potentiële dreigingen en kwetsbaarheden te rapporteren (zonder angst voor repercussies) kane ffectief risicomanagement plaatsvinden.
- Continue Monitoring: Het rapport onderstreept de noodzaak van continue monitoring van het dreigingsbeeld, de effectiviteit van getroffen maatregelen, en mogelijke wijzigingen binnen de ketenorganisatie.
- Risico-gebaseerde Besluitvorming: Het beleid promoot een risico-gebaseerde benadering van besluitvorming, waarbij de kans en impact van risico’s zorgvuldig worden afgewogen om de meest effectieve maatregelen te nemen.
- Samenwerking: Succesvolle implementatie vereist nauwe samenwerking en open communicatie tussen alle ketenpartners.
Implicaties voor de Rijksoverheid
De implementatie van dit beleid zal een significante impact hebben op de manier waarop departementen samenwerken aan digitale projecten. Het vraagt om een culturele verschuiving naar een proactievere en meer risicobewuste benadering van digitale veiligheid. Er zal geïnvesteerd moeten worden in personeel, trainingen en het verbeteren van systemen en processen.
Het beleid is een aanvulling op het bestaande departementale risicomanagementbeleid. De verwachting is dat het leidt tot een meer uniforme en effectieve aanpak van risicomanagement binnen de Rijksoverheid, waardoor de digitale weerbaarheid van kritieke ketens wordt versterkt en de continuïteit van overheidsdiensten wordt gewaarborgd. Het implementatiekader en de handreiking die het beleid begeleiden, zullen meer technische details en concrete voorbeelden bieden ter ondersteuning van de implementatie.
Lees ook: