Blog

E-facturatie, verplicht gemak

In Nederland is het voor leveranciers aan de Rijksoverheid verplicht om elektronisch te factureren. Maar of dat het een en ander nu echt gemakkelijker maakt? Mwahhh...

Niemand houd van extra papierwerk, maar omdat ik onderzoeker ben van onnodige bureaucratie probeer ik ook een geïnteresseerde houding aan te nemen als ik er zelf mee te maken heb.

Vrijdagmiddag, twee weken geleden, mocht ik een factuur sturen naar Rijkwaterstaat. Dit bleek uit een uitgebreide e-mail die stelde dat ik een kleine ondernemer was. Daarom had men voor mij alvast de keuze gemaakt voor de meest eenvoudige vorm van e-factureren. Bij de e-mail zaten drie attachments: een handleiding voor de zelfregistratie op een portaal, een werkinstructie en een ‘lightbon’. Iets van vermoeidheid bekroop me toch.

De rubriek Digitaal verdwaald toont opzienbarende en frustrerende ervaringen in de digitale wereld. Zelf een ervaring gehad? Mail ons!

In Nederland is het voor leveranciers aan de Rijksoverheid verplicht om elektronisch te factureren. Europa legt die verplichting juist op aan de overheid. Bedrijven moeten erop kunnen rekenen dat de overheid facturen elektronisch kan ontvangen. Om kleine ondernemers tegemoet te komen is er ook een portaal waar zij een factuur kunnen aanmaken.

Omdat het verplicht werd, had ik niet voor de eenvoudigste vorm factuurmethode gekozen. Laten we het dan maar meteen goed doen, dacht ik, en zorgen dat ik net als de grote jongens direct vanuit de boekhouding kan factureren. Daar ging heel wat tijd overheen. Door kinderziektes in het systeem kostte mijn eerste factuur aan Economische Zaken me enkele maanden. Maar, meende ik, toen was ik dan ook klaar om ‘het gemak te ervaren van de uniforme wijze waarop ik alle Rijksdiensten kan bereiken’, zoals het in de folder werd geformuleerd.

Die vrijdag echter, werkte deze uniforme wijze niet. Mijn factuur kwam terug met een blanco foutmelding. Geen reacties op mijn mail aan de helpdesks. Toch maar de registreren op het portaal dan. Geen van mijn organisatiegegevens bleek daar correct. En wijzigen kon niet. Dit weekend ging het niet meer lukken. Maar maandag kon ik misschien met wat hulp de factuur toch versturen op de wijze waarin ik zoveel tijd had geïnvesteerd.

Het kostte die maandag een paar mails voordat ik echt antwoord kreeg. Nee. Er is een nieuw systeem. Daarin zit deze werkwijze, waarop je de factuur ook op het portaal moet aanmaken. Het is niet anders.

Arjan Widlak is directeur en onderzoeker bij Stichting Kafkabrigade, een organisatie die onnodige bureaucratie opspoort en oplost. Arjan publiceert regelmatig over de impact van informatietechnologie op het openbaar bestuur.

Deze bijdrage is eerder (13 oktober 2018) geplaatst in Het Financieele Dagblad

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren