‘Fundamentelere aanpak, fundamentelere oplossing’

ICT-wetenschap, publieke sector en ICT-bedrijfsleven zijn uit hun ivoren torens gekomen en innoveren samen, bijvoorbeeld in de gezondheidszorg. _*Een vooruitblik op het iBestuur Congres 2016: Dutch iDesign | Smart Society*_

Professor dr.ir. Arnold Smeulders | directievoorzitter COMMIT | hoogleraar informatiewetenschappen Universiteit van Amsterdam – Albert Vlug | Partner Healthcare & Education CGI | projectleider VIEWW

Een inspirerende sessie voor wie geïnteresseerd is in data science en wat daarmee mogelijk is en wordt. Voor wie geslaagde voorbeelden zoekt van hoe de overheid innovatie kan stimuleren en voor wie wil weten welke rol de wetenschap kan spelen in het oplossen van actuele maatschappelijke vraagstukken.

Fundamenteler

COMMIT brengt wetenschappelijk ICT-onderzoek, non-profitorganisaties en bedrijven samen voor onderzoek naar baanbrekende producten en diensten en de ontwikkeling daarvan. Smeulders licht toe: “Programma’s schrijven, dat kan bijna iedereen wel tegenwoordig. Kern van COMMIT is de inbreng van ICT op wetenschappelijk niveau. De wetenschap kijkt fundamenteler. Daarmee zijn de oplossingen die we ontwikkelen dat ook. ICT-wetenschap, bedrijfsleven en publieke sector zijn uit hun ivoren torens gekomen en werken samen. Zo draagt COMMIT bij aan de versterking van de topsectoren en de voorsprong van Nederland als kennisland.”

Zorgrelatie

Een van de sectoren waar COMMIT zich op richt is de gezondheidszorg. Het project VIEWW (Virtual Worlds for Well-being) richt zich op de vraag hoe thuisrevalidatie medisch relevant kan worden. Projectleider Albert Vlug: “Innoveren in de gezondheidszorg gaat nooit alleen over techniek, het gaat ook altijd over processen tussen mensen. Door zorg op afstand verandert immers de relatie tussen patiënt en behandelaar. Dat betekent dat bijvoorbeeld ook goed naar het intakegesprek met de fysiotherapeut wordt gekeken.”

Medisch relevant

Innovaties uit andere markten – zoals de ‘quantified self’ en ‘serious gaming’ – worden gebruikt om virtuele werelden voor well-being te creëren. Het onderzoek naar hoe dat medisch relevant te maken, is zeer grondig, vertelt Vlug. “Alles moet gefinetuned en gepersonaliseerd worden.

Iedere persoon moet weer andere oefeningen doen voor zijn revalidatie, voor iedere specifieke beweging wordt dus een ander spelelement ontwikkeld. Als de patiënt die beweging goed uitvoert, volgt een beloning op een manier die motiveert.”

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren