Hoe E-Government Vlaamse levens verbetert

De Vlaamse overheid mag sinds 2007 niet vragen om gegevens die ze al heeft. Dat heeft tot dusver al een besparing van 42 miljoen euro opgeleverd. _*Een vooruitblik op het iBestuur Congres 2016: Dutch iDesign | Smart Europe*_

Geert Mareels: manager e-Government | Vlaamse Overheid
Frank Huynen: Industry executive | Public sector & Health | Hewlett Packard Enterprise

Sinds 2007 verbiedt de Vlaamse wet agentschappen om bij burgers en bedrijven te vragen om gegevens die de overheid zelf in een authentieke bron beschikbaar heeft. Magda is het centrale platform dat de uitwisseling faciliteert. Momenteel vragen de departementen via haar 42 miljoen keer digitale gegevens bij elkaar op en dat aantal neemt toe. Inmiddels is een besparing van 100 miljoen voor burgers en bedrijven gerealiseerd.

Geert Mareels is enthousiast. “Het mooie is: we verbeteren met e-Government het leven van onze burgers. Maar ook verbetert de kwaliteit van gegevens doordat databronnen intensiever worden gebruikt.” Frank Huynen vult aan: “In de backoffice zijn alle processen digitaal. Daarmee kunnen de Vlaamse ambtenaren goed flexibel werken.” Hewlett Packard Enterprise was IT-partner bij de ontwikkeling van Magda. Huynen vindt het project een heel mooi voorbeeld van een geslaagde samenwerking tussen een overheid en een IT-partner. “We hebben snel de toegevoegde waarde voor de burger kunnen bewijzen.”

Automatisch recht

Iedere Belg en dus iedere Vlaming beschikt over een eID. Dat maakt het makkelijker digitale diensten aan te bieden. “Rechten daarop kunnen ook automatisch worden toegekend, vertelt Mareels met enige trots. “Veel mensen missen die rechten, vaak omdat ze het niet weten of omdat ze niet handig zijn met formulieren. ”Een voorbeeld. “Wie na zijn achttiende op school blijft, behoudt recht op kinderbijslag. Daarvoor moest tot voor kort een verklaring van de school worden voorgelegd. Maar de overheid heeft die gegevens gewoon. Die toekenning is nu één van de rechten die geautomatiseerd wordt toegekend.”

Niet zo technisch

De sessie is voor beleidsmakers en voor wie bezig is processen en dienstverlening te verbeteren. Het wordt niet technisch, verzekert Huynen. “Het gaat echt over e-Government, het beter bedienen van burgers en bedrijven en de veranderingen die daarvoor nodig zijn bij de overheid.” Kunnen de Vlamingen ook nog wat van ‘die Hollanders’ leren? Jazeker, zegt Mareels. “Nederland is beter in staat lokale overheden bij onderwerpen als basisadministraties te betrekken, bijvoorbeeld door instituten als KING. Dat is precies de stap die wij Vlamingen nu willen maken.”

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren