Na Súdwest-Fryslân heeft ook de gemeente Hollands Kroon het proces voor de bezorging van reisdocumenten volledig geautomatiseerd. Uitgereikte en ingehouden documenten worden automatisch verwerkt in de burgerzakenapplicatie Key2Burgerzaken van Centric.
De mogelijkheid om nieuwe reisdocumenten thuis of op het werk te laten bezorgen maakt het aanvragen nog eenvoudiger, voor inwoners én de gemeente: burgers hoeven voortaan maar één keer naar het gemeentehuis, en de gemeente realiseert een flinke reductie van het aantal klantcontacten aan de balies.
De uitgifte van het aangevraagde reisdocument en de inname van het vervallen identiteitsbewijs, worden na de aflevering door vaste bezorgpartner AMP automatisch geregistreerd in de burgerzakenapplicatie van Centric, Key2Burgerzaken. Ook het nieuwste portaal Burgerzaken, dat afgelopen juli operationeel ging bij de gemeenten Lansingerland en Baarn, ondersteunt de automatische gegevensverwerking.
Paspoortuitvoeringsregeling Nederland
De projecten rond paspoortbezorging bij de gemeenten Súdwest-Fryslân en Hollands Kroon zijn onderdeel van de pilot ‘Thuisbezorgen reisdocumenten’ in het kader van de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland, waarmee gemeenten hun dienstverlening aan burgers willen verbeteren en een kostenbesparing realiseren.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) is verantwoordelijk voor de evaluatie van de pilot, daarbij geadviseerd door de Kafkabrigade. Na een succesvolle afronding van de pilots bij Súdwest-Fryslân en Hollands Kroon volgen nog de Centric-gemeenten ’s Hertogenbosch, Dordrecht en Amersfoort, waarna uiteindelijk alle gemeenten het thuisbezorgen van reisdocumenten als dienst kunnen aanbieden.