Ik hoop dat lezers hiervan leren dat zijzelf ook 'Kafkabrigadier' kunnen zijn en dat zij andere overheidsorganisaties kunnen helpen hun dienstverlening te verbeteren.
Kort geleden schreef ik een column op de Kafkasite over een bizarre ervaring met een Amsterdamse parkeergarage. Jos Maessen, de directeur dienstverlening, heeft hier snel en sportief op gereageerd. Complimenten aan de gemeente Amsterdam. Ik hoop dat lezers hiervan leren dat zijzelf ook ‘Kafkabrigadier’ kunnen zijn en dat zij andere overheidsorganisaties kunnen helpen hun dienstverlening te verbeteren.
Een paar weken geleden had ik een brainstorm met de gemeente Amsterdam over verbetering van de dienstverlening. Jos Maessen, directeur dienstverlening, is bezig met een verbeter-strategie. Na afloop kwam ik in een nogal Kafkaeske situatie terecht: ik kon de ingang van de parkeergarage niet vinden. Daarover heb ik een column geschreven (Tussen droom en daad, staat amsterdam in een spagaat ).
Jos Maessen heeft, heel sportief, de handschoen opgenomen en gezegd dat hij ging proberen de situatie te verbeteren. Niet het incident, maar structureel. Ik heb toen toegezegd daarover te berichten op de Kafka-site. Het is nu net iets meer dan twee weken geleden, en er is een hoop gebeurd. Daarvoor hulde aan de gemeente Amsterdam, en aan Jos Maessen en het hoofd Parkeergebouwen (Roelof Hellemans) in het bijzonder.
Wat hebben zij nu al gedaan?
Zij hebben zich bij mij verontschuldigd (had van mij niet gehoeven, maar het is toch fijn als er op persoonlijk niveau ‘contact’ gemaakt wordt).
Zij hebben een schouw gedaan (op 3 mei)
Zij hebben geconstateerd dat een en ander inderdaad nog wat beter kan.
Wat gaan zij nog doen?
Ze gaan bij de ingangen duidelijker zichtbaar maken dat dat de ingangen zijn (dat was niet te zien voor een ‘niets-vermoedende’ gebruiker van parkeergarages).
Zij gaan bij alle ingangen ook een telefoon-nummer weergeven van de meldkamer, die 24/7 bereikbaar is.
Bij de balie van het pakhuis (willem de zwijger, die ‘haar klanten’ gebruik laat maken van de gemeentelijke parkeergarage) worden folders met looproute en telefoonnummers gelegd.
Ook op de toegangsdeuren, terminals en betaalautomaten zal de naam van de dienst en het telefoonnummer van de meldkamer aangebracht worden.
Op de parkeerkaart, bij de volgende bestelling van die kaartjes, zal ook een telefoon nummer worden aangebracht.
Tot slot zullen zij alle parkeergarages aan dezelfde schouw onderwerpen en zonodig ook daar verbeteringen aanbrengen.
Complimenten
Als ik kijk hoe snel de gemeente Amsterdam heeft gereageerd, en hoe sportief en structureel mijn suggesties worden opgepakt, moet ik ze enorm complimenteren. Het laat zien hoe een volstrekte buitenstaander, die een (mogelijk) tekort constateert, kan bijdragen aan concrete verbeteringen. Ik ga over een maand een nieuwe, vreemde ervaring met een andere dienst van de gemeente Amsterdam melden en kijken of Jos Maessen ook daarmee kan helpen. Zo krijgt de gemeente Amsterdam elke maand een vorm van feedback, die haar kan helpen haar dienstverlening te verbeteren.
Spread the word
Ik hoop dat de lezers van deze column geïnspireerd raken en zelf ook een stukje onnodige bureaucratie, die zijzelf aan den lijve ondervinden, gaan oppakken. “Spread the word”, en wordt ook zelf een Kafkabrigadier! Doe dat niet bij de gemeente Amsterdam (bij voorkeur), maar bij een andere overheidsdienst, en probeer daar ook leidinggevenden te bereiken, en deze te vragen jou te helpen het probleem (niet het incident) op te lossen. En houdt mij op de hoogte, ik probeer de ervaringen die jullie hebben dan met iedereen te delen.
I’ll keep you posted
Eerder geplaatst op kafkabrigade.nl