Kamer wil meer duidelijkheid over overheidsinzet van AI
Overheden willen helderheid over wat er wel en niet is toegestaan met betrekking tot de inzet van AI-toepassingen. Welke AI-toepassing kan een gemeente veilig inzetten om de werkdruk te verlagen? Onder welke voorwaarden (if any) is gezichtsherkenning in de publieke ruimte toegestaan? In de aanloop naar de inwerkingtreding van de AI Act pleit de Tweede Kamer voor het scheppen van meer duidelijkheid.
Werkdruk verminderen met AI
Er komt een handreiking voor gemeenten en andere overheden met relevante en veilige AI-toepassingen die de werkdruk kunnen verminderen en het werkplezier verhogen. Een motie met die strekking van Hanneke van der Werf (D66) is dinsdag met grote meerderheid aangenomen in de Tweede Kamer. In een reactie op het voorlopig standpunt voor Rijksorganisaties bij het gebruik van generatieve AI uit december 2023 vroeg de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) het Rijk al om meer duidelijkheid over welke leveranciers en toepassingen wél voldoen aan de bestaande wet- en regelgeving.
Onderzoek naar vergunningsplicht gezichtsherkenning
Van de gemeentebalie tot de supermarkt, gezichtsherkenning duikt her en der op in de samenleving en dat leidt tot commotie. Een kleine meerderheid van de Kamer stemde voor de motie van Barbara Kathmann (GroenLinks-PvdA) om het gebruik van gezichtsherkenningssoftware te inventariseren en toepassingen die niet duidelijk wettelijk zijn toegestaan zo snel mogelijk van een juridische grondslag te voorzien of te beëindigen. De Tweede Kamer wil dat de regering een vergunningsplicht onderzoekt voor de inzet van gezichtsherkenningssoftware in de publieke ruimte. Voor het kerstreces moet hier duidelijkheid over zijn. Het Rathenau Instituut pleitte eerder voor een algemeen verbod op het verwerken van biometrische gegevens in de publieke ruimte.
Lees ook: