Overheid in transitie
Blog

Leren volgens het ‘Champagnemodel’

Champagne,Glass,Tower,Image,Photo
Het “Champagnemodel”: ‘De top begint, maar de aanpak en het gesprek sijpelen als het ware naar beneden door. | Beeld: Shutterstock

Topambtenaren en bestuurders moeten meer kennis krijgen van ICT en digitalisering. De leden van de bestuursraad van BZK volgen daarom de leergang I-leiderschap en stimuleren zo hun managementteams om de leergang ook op te pakken. CIO Magchiel van Meeteren noemt dat het “Champagnemodel”. ‘De top begint, maar de aanpak en het gesprek sijpelen als het ware naar beneden door. Net als bij het inschenken van een champagnetoren.’

De leden van de bestuursraad besloten zelf dat het belangrijk is dat álle topambtenaren van BZK voldoende kennis van digitalisering hebben. En dat zij het goede voorbeeld hiervoor willen geven, zegt Van Meeteren. ‘Zo zorgen ze ervoor dat digitaliseringsvraagstukken meer ‘top of mind’ komen.’ Het ministerie van IenW ging hen al voor. Ook daar startte de bestuursraad als eerste en volgden de verschillende directieteams. Daar merken ze dat het kennisniveau flink omhoog gaat.

Als we als één overheid willen gaan functioneren, zullen we als één overheid moeten gaan leren.

Het champagnemodel van Van Meeteren werkt, verschillende managementteams bij BZK hebben zich al gemeld voor de leergang. Die kunnen deze als team volgen. Uitgangspunt is dat ze zelf hun leervragen inbrengen. Zo leren deelnemers over elkaars onderwerpen en ontstaat een gezamenlijk beeld van de digitaliseringsopgaven waar zij voor staan. De ervaring leert dat topambtenaren en bestuurders deze manier van leren leuk en aansprekend vinden.

Leren volgens dit champagnemodel kan nog verder reiken dan het eigen departement. We zouden op het punt van leren en digitalisering meer interbestuurlijk moeten gaan denken. Als we als één overheid willen gaan functioneren, zullen we als één overheid moeten gaan leren.

Lees ook:

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren