Markt en overheid
Nieuws

Luchtverkeersleiding start met dronevluchten over digitale snelweg

Dit jaar start LVNL, samen met ANWB en KPN, een experiment om bemande en onbemande luchtvaart veilig samen te laten vliegen. Medische dronevluchten gaan tussen de vestigingen van ziekenhuis Isala in Zwolle en Meppel vliegen om met spoed bloed, medicijnen en diagnostische monsters te vervoeren.

De eerste vluchten zijn gepland in de eerste helft van 2023. | Beeld: ANWB

Er is nog geen wetgeving voor BVLOS (Beyond Visual Line of Sight) dronevluchten. Dronegebruikers moeten in de huidige situatie ruim van tevoren goedkeuring aanvragen om een drone door gecontroleerd luchtruim te laten vliegen. Met de digitale snelweg voor drones wordt een volgende stap gezet om bemande en onbemande luchtvaart samen veilig in het Nederlandse luchtruim te laten vliegen zodat er in de nabije toekomst meer ruimte komt voor dronevluchten.

Met de kennis kunnen in de toekomst op grotere schaal drones ingezet worden.

Maartje van der Helm, General Manager Performance & Development Luchtverkeersleiding Nederland (LVLN), verwacht dat er steeds meer van dit soort onbemande luchtvaart gaat komen. “Door nu samen te werken met professionele én de innovatiepartners die de techniek ondersteunen, bereiden we ons voor op onze veranderende rol als luchtverkeersdienstverlener. Het mooie aan deze proef is dat het ook direct het maatschappelijke nut laat zien, doordat de proef zich richt op het transport van medische goederen.”

Ervaring opdoen

De partijen gaan het komende jaar ervaring opdoen met het inzetten van onbemande vliegtuigen in het luchtruim. Met deze kennis kunnen in de toekomst op grotere schaal drones ingezet worden, bijvoorbeeld om spoedeisend transport van bloed, medicijnen en andere medische goederen sneller en goedkoper op de plaats van bestemming te krijgen.

De eerste vluchten zijn gepland in de eerste helft van 2023 tussen twee vestigingen van ziekenhuis Isala. Later dit jaar worden ook op andere plaatsen vluchten uitgevoerd, bijvoorbeeld in de buurt van Rotterdam. Daarmee wordt ervaring opgedaan in een drukker luchtruim, vanwege de nabijheid van Rotterdam-The Hague Airport.

Partners

Vanuit de samenwerking, die ondersteund wordt door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, leveren de drie partijen ieder een eigen bijdrage.

  • LVNL heeft als luchtverkeersleidingsorganisatie de expertise in huis voor het opzetten van de juiste infrastructuur om bemande en onbemande luchtvaart veilig in hetzelfde luchtruim te laten vliegen.
  • De UTM-technologie hiervan wordt geleverd door Altitude Angel.
  • De ANWB zal onder de naam Medical Drone Service als operator de medische dronetransporten uitvoeren.
  • KPN levert de connectiviteit en digitale diensten , zoals de dataverstrekking voor de routeplanner voor drones, om de dronevluchten mogelijk te maken. Het gaat om data-uitwisseling, positiebepaling en het inzichtelijk maken van het grond- en luchtrisico.

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren