Stichting Digitaal Burgerschap Nederland (DBN) heeft een manifest uitgebracht waarin wordt opgeroepen om alle burgers optimaal te kunnen laten profiteren van de mogelijkheden van digitale overheidsdienstverlening. Dat maakt de organisatie bekend op zijn website.
DBN wil met kennis, ervaring, dialoog en advies bijdragen aan goede digitale dienstverlening en communicatie tussen burger en overheid. Dat doet het door publieke en private partijen bijeen te brengen waaronder politici, ambtenaren, ontwikkelaars van digitale diensten, wetenschapper en burgers.
Relatie burger & overheid
‘Stichting DBN vindt dat investeren in de kwaliteit van digitale dienstverlening gelijk staat aan investeren in de kwaliteit van de overheid als geheel, in een betekenisvolle relatie tussen burger en overheid en dus ook in het publieke vertrouwen in de overheid. Goede digitale dienstverlening stelt de gebruiker centraal, is gebruiksvriendelijk en draagt bij aan de zelfredzaamheid van alle Nederlanders in het contact met de overheid’, zo schrijft de stichting.
Sociale Digitale Standaard
Er werd eerder door DBN in samenwerking met andere organisatie een Sociale Digitale Standaard ontwikkeld waarmee normen voor toepassingen in concrete digitale dienstverlening en communicatie, zoals websites en applicaties werden vastgesteld waarbij de gebruiker als uitgangspunt is genomen.
DBN ziet verder op basis van het Regeerakkoord dat het Kabinet digitale dienstverlening naar hoger plan wil tillen. ‘Het kabinet-Schoof heeft ambitieuze plannen om van de ‘digitale overheid’ een meer dienstbare, toegankelijke en menselijke organisatie te maken. Het programma schetst het beeld van een overheid die de burger centraal stelt en zich proactief opstelt om in te spelen op de wensen en behoeften van die burger. Enkele voornemens sluiten aan bij onderdelen van de Sociale Digitale Standaard van Stichting Digitaal Burgerschap Nederland (DBN).’