Overheid in transitie
Nieuws

Met één druk op de knop een doventolk aan de lijn om gemeente te bellen

Doven en slechthorenden kunnen via een speciale button een doventolk inschakelen voor hun telefonisch contact met de gemeente. | Beeld: Shutterstock

Doven, slechthorenden of mensen met een spraakbeperking kunnen sinds 1 augustus makkelijker in contact komen met twee gemeenten in Twente . De gemeenten Enschede en Losser hebben een button op hun website geplaatst waarmee doven en slechthorenden met één druk op de knop een doventolk kunnen inschakelen voor hun telefonisch contact met de gemeente.

Teletolk is een gebarentolk (een echte persoon) die via videoverbinding geschreven tekst of gebarentaal van de klant vertaalt in spraak naar een medewerker van de gemeente. Een gesprek komt op de normale manier binnen bij het Klantcontactcentrum van de gemeente.
Bij de publieksbalie hebben de gemeenten een zogenaamde communicatiepost. Dit is een apparaat dat de stem van de baliemedewerker afspeelt in het hoortoestel of hoofdtelefoon van de bezoeker.

Nog meer gemeenten hebben interesse

Pascal Ursinus, directeur van Berengroep en tevens oprichter van Doof.nl, de best bezochte nieuwssite voor doven en slechthorenden van de Benelux, vertelt aan Binnenlands Bestuur dat er inmiddels zo’n 25 gemeenten zijn die op hun website verwijzen naar het bestaan van de Teletolk. Enschede en Losser zijn de nieuwste in dat rijtje, maar meerdere gemeenten hebben interesse en zullen de dienst binnenkort beschikbaar stellen, waaronder de gemeenten Arnhem, Zeist en Hilversum.

Vaste dienstverlening

“Bij ons in de wijkteams waren ze ook heel blij met deze ontwikkeling. Zij belden vaak voor mensen die moeite hebben met bellen, maar nu kunnen die mensen dat zelfstandig doen.” Dat zegt de gemeente Enschede tegen Doof.nl. Het idee kwam nadat de toegankelijkheidscommissie van de gemeente adviseerde om bij de stemlokalen een doventolk neer te zetten en het idee ontstond om dit bij de vaste dienstverlening toe te voegen.

Aandacht

Bellen via KPN Teletolk kan altijd, ook met andere instanties die geen button op de website hebben of gewoon met vrienden en familie. Het plaatsen van een knop op de website is echter extra gemakkelijk en wijst op het bestaan van de Teletolk. De gebarentolk wordt door op de knop te drukken als het ware midden in het gesprek tussen de gemeente en de beller geplaatst. Via een videoverbinding vertaalt de doventolk live de communicatie vanuit de communicatiemedewerker richting de inwoner.

 

Dit artikel werd eerder gepubliceerd bij onze collega’s van Binnenlands Bestuur

 

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren