Overheid in transitie
Nieuws

MijnOverheid is onvoldoende ‘burgerproof’

Via MijnOverheid kunnen burgers inloggen bij diverse overheidsinstanties. Maar bij een volgende stap zien de digitale omgevingen van overheden er totaal verschillend uit. Erg lastig voor 'minder-digivaardigen', digitaal burgerschap is hiermee niet gelijkwaardig, stelt Mark Landman, voorzitter stichting Digitaal Burgerschap Nederland. "Volg het voorbeeld van Denemarken!"

In Denemarken regelt de burger alles via de app of de site van borger.dk | Beeld: homepage burger.dk

“Een instituut zo groot en complex als de overheid optimaal digitaal toegankelijk maken is een enorme opgave,” realiseert Landman zich. De overheid heeft het thema ‘digitale inclusie’ op de agenda gezet en plannen gemaakt, maar er moet meer gebeuren. “Hoe mooi zou het zijn als in 2025 Mijn Overheid uitgegroeid is tot burger.nl: een centraal digitaal loket waar u en ik en alle Nederlandse burgers terecht kunnen voor alle overheidszaken?”

Borger.dk: het Deense voorbeeld

Landman refereert tijdens zijn introductielezing bij de derde lezing Digitaal Burgerschap op 16 februari jl. aan de wijze waarop de digitale dienstverlening in Denemarken is georganiseerd. Borger.dk is een portaal waar 800 informatiepagina’s en 2000 digitale diensten in de publieke sector bij elkaar komen, licht hij toe. “Van kinderbijslag en belastingaangifte, tot een adreswijziging of een aanvraag voor een uitkering: als Deen regel je het allemaal via de app of de site van borger.dk. In één centrale, gebruiksvriendelijke en herkenbare digitale burgeromgeving. Niet voor niets heeft de portal een ‘happiness-score’ van 92%, ongekend hoog.”

Centraal bureau digitale overheid

De stichting Digitaal Burgerschap Nederland wil het Deense voorbeeld te volgen. Landman: “Daarvoor moeten we een centraal bureau voor digitale overheid opzetten, dat centraal en conform de Sociale Digitale Standaard de belangen van burgers behartigt in de definitie en uitvoering van digitaal beleid. Nu gebeurt dat in veel gevallen decentraal: met ieder onderdeel zijn eigen digitale wereld. Maar net zoals de overheid in haar communicatie één huisstijl hanteert – die we allemaal herkennen – en één manier van inloggen – namelijk DigiD – zal er dan sprake zijn van één gebruikerservaring. Een ervaring die we continu op basis van data kunnen optimaliseren.”

Derde lezing Digitaal Burgerschap

De derde lezing Digitaal Burgerschap werd verzorgd door Corien Prins, voorzitter van de WRR en hoogleraar Recht en Informatisering in Tilburg.
Lees HIER een samenvatting van haar bijdrage

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren