Digitalisering en democratie
Nieuws

Overschrijden Woo-termijnen kost het rijk gemiddeld 1 miljoen per jaar

Rechtbank hamer boete voor termijnoverschrijding
De rechter legde dwangsommen op omdat de verzoeken niet binnen de wettelijke termijn werden afgehandeld. | Beeld: shutterstock

Ministeries kregen in de afgelopen drieënhalf jaar ruim 3,4 miljoen euro aan dwangsommen opgelegd omdat de Woo-verzoeken niet binnen de wettelijke termijn werden afgehandeld. Dat blijkt uit een overzicht van het ministerie van Binnenlandse Zaken, dat op verzoek van onafhankelijk Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt openbaargemaakt werd.

Bij 335 verzoeken moest de rechter eraan te pas komen om de ministeries met een dwangsom tot een snellere behandeling te dwingen. Het gaat om verzoeken van onder meer burgers, media, advocaten en belangenorganisaties. Inmiddels zijn 275 verzoeken afgehandeld, schrijft het ministerie van BZK (82,1%).

Termijnoverschrijding door capaciteitsproblemen

De belangrijkste reden voor de vertraging, volgens de ministeries? Een gebrek aan personeel. Ook het verloop onder de Woo-ambtenaren zorgt regelmatig voor uitstel. ‘In verband met uitval direct betrokken medewerker is de afhandeling vertraagd’, meldt Binnenlandse Zaken. ‘Capaciteit’ en ‘veranderingen binnen het behandelteam’ speelden het ministerie van Economische Zaken en Klimaat parten. Het ministerie van Financiën was ongeveer 183.000 euro kwijt aan verzoeken die vertraagd werden door ‘gebrek aan capaciteit’ en ‘algehele werkdruk’ bij de Woo-afdeling én de beleidsafdeling.

LNV kreeg in de afgelopen anderhalf jaar 49 Woo-verzoeken, waarvan 33 verzoeken werden afgehandeld met een dwangsom.

Ernstige problemen bij het ministerie van LNV

De ernstigste problemen qua kosten zitten bij het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Het departement kreeg in de afgelopen anderhalf jaar 49 Woo-verzoeken, waarvan 33 verzoeken werden afgehandeld met een dwangsom. Dit kostte LNV meer dan 6,5 ton kwijt. Dat komt bovenop de ruim 1,1 miljoen euro ze van 2019 tot en met 2021 moest betalen. In bijna alle van de meer dan 120 gevallen waarin het ministerie te laat was, werd dat veroorzaakt door capaciteitsproblemen.

Uit onderzoek van de Open State Foundation bleek in maart dit jaar dat het ministerie gemiddeld 302 dagen doet over de afhandeling van een Woo-verzoek. De wettelijke termijn voor complexe Woo-verzoeken is maximaal 42 dagen.

VWS had veel coronagerelateerde verzoeken

Ook bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) hebben ze te maken met de nodige  capaciteitsproblemen. Maart ze wijten hier de termijnoverschrijdingen ook aan de grote hoeveelheid coronagerelateerde verzoeken die het ministerie te verwerken heeft.

Maar dat laatste is geen excuus, oordeelde het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding onlangs. Er wordt ‘niet geleverd waar om wordt gevraagd’, stelde voorzitter Ineke van Gent.

Bron: Binnenlands Bestuur

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren