De overheid is een dankbaar onderwerp om wat lacherig over te doen. In 2020 wordt er vol lof gesproken over ONZE overheid. Wat is er gebeurd?!
Stel je eens voor. Het is 2020. Hoogzomer, je zit in je tuin en geniet van het weer, een drankje én je vrienden om je heen. Gezellig bijpraten, er wordt gelachen. Er passeren diverse leuke onderwerpen de revue. Ineens gaat het over DE overheid.
Tot enkele jaren geleden een dankbaar onderwerp om wat lacherig over te doen. In 2020 loopt het anders. Er wordt vol lof gesproken over ONZE overheid. Het gaat in een notendop over regie op eigen gegevens, over snel ‘zaken doen’, over veilig gegevens inzien en over informatie delen. Wat is er gebeurd?!
De verandering
Iedereen is toe aan een digitale verandering. Hoe zou het zijn om zelf te besluiten wie je persoonlijke gegevens ontvangt? En wie ze zeker niet krijgt?
Meedenken én meewerken
Als overheid kunnen we meedenken en zeker ook meewerken aan de verandering. Aan verlangens van onze inwoners, maar ook aan die van onze medewerkers. Dat is dan ook de reden dat we in Boxtel via Pilotstarter ideeën hebben gedeeld en de samenwerking opzoeken.
3D app en Qiy
Dankzij inzet van een App met informatie over medewerkers van gemeenten én professionals zou je in een handomdraai en veilig contact kunnen leggen 24/7. Ga je nog een stapje verder dan kun je deze en andere (eigen) gegevens zelfs via Qiy beheren, koppelen én beschikbaar stellen, Of juist niet ;-). Qiy biedt kortweg een online omgeving om je eigen digitale identiteit uit te geven. Zoals je je ook kan legitimeren met een paspoort. Ook gegevens zoals in de 3D app (contact informatie professionals / medewerkers gemeenten) kunnen via Qiy bewaard worden en gedeeld.
Neem een kijkje
We hebben als overheid de mogelijkheid om onze dienstverlening voortdurend en op basis van wensen van inwoners én partners bij te stellen. We kijken meer en meer van buiten naar binnen en begeven ons daar waar onze inwoners zijn. Onze rol is datgene te bieden in een veilige omgeving waar inwoners behoefte aan hebben. Digitale innovatie moeten we dan ook benutten en inzetten en het liefst breed gedeeld. Waar voorheen gemeenten nog kant en klare pakketjes van leveranciers afnamen werken we nu samen aan een transparante nieuwe wereld met korte lijnen. Ik nodig u uit om een kijkje te nemen op de pilotstarter, om deel te nemen en om vooral ook uw eigen ideeën te delen. Meer informatie over Qiy en de 3D app vindt u hier ook…. Het is 2020. Het is gezellig op het terras en dat blijft het. Ook als we het hebben over ONZE overheid.
Reacties zijn welkom via jfr@boxtel.nl
“Hoe zou het zijn om zelf te besluiten wie je persoonlijke gegevens ontvangt? En wie ze zeker niet krijgt?” Hoe zou het zijn om periodiek ingelicht te worden over personen/instanties die jouw gegevens opvroegen? Ja…
Kijk ajb ook eens in de bundel “Interoperabel Nederland” (Forum Standaardisatie, 2011) – trouwens… lees gerust ook Interoperabel Europa…. In die bundel staat de bijzonder lezenswaardige bijdrage en aanzet Manifest voor informatieverkeer . Het eerste artikel bevat de crux; de overige artikelen vormen ‘slechts’ nuanceringen t.b.v. maatschappelijk evenwichtig informatieverkeer.
Ver-apping van de overheid, soit. Maar dan lees ik elders “De huidige bezuinigingsronde, waarbij Boxtel o.a. zes ton kort op de subsidies voor organisaties en verenigingen, is niet de laatste.”
Is dit opnieuw een symptoom van het ‘WoCSoM-syndroom’? Waarbij naast de verplichte nummers (‘Musts’) uit het gemeentelijk takenpakket de voorkeur uitgaat naar allerlei leuke maar onnodige zaken (‘Would like to have’s’). Zodat voor de verplichte nummers minder geld over blijft?
Hoe zou het zijn om als burger zelf te besluiten waaraan de gemeente geld besteedt? En waaraan zeker niet?
Volgens eigen woorden van de gemeente Boxtel ervaren inwoners versobering van het openbare groen als een bedreiging.
Iedereen is toe aan een verandering.
Misschien hebben inwoners van Boxtel meer behoefte aan geld voor plantjes dan aan geld voor appjes.
Maar heeft íemand dat óóit gevraagd?
@P.J.Westerhof de ‘ver-apping’ van de samenleving kunt u wellicht (nog) beter stellen. En het is zoals u zelf ook beschrijft (bron: ELECTRONISCHE SNELWEG,ENCRYPTIE EN DE BURGER) allemaal bedoeld om snel informatie te verkrijgen (of om de dialoog aan te gaan). Een inwoner wil graag doelgericht informatie verkrijgen of dit via een afval app plaatsvindt of dat een inwoner deze doelgerichte aanpak ervaart / beleeft via een 3D app waar professionals elkaar weten te vinden en uiteindelijk sneller en doelgericht (over en weer) reageren.
Meer dan ooit kunnen we als overheid inspelen op behoeften van onze inwoners, want we zijn tegenwoordig waar ons publiek is. Dit was wel eens anders. Toen het maar al te vaak eenrichtingsverkeer betrof, initiatieven uit de samenleving niet werden omarmd en men nog geen inwonersparticipatie kende…
Mocht u in de gelegenheid zijn, dan bent u van harte welkom in ons gemeentehuis. Via communicatie@boxtel.nl nodigen ik u graag uit om eens te sparren over de nieuwe overheid met korte lijnen en middenin de samenleving!
Hartelijke groet,
Judith de Hoog
@Judith de Hoog : ik meen hier de kloof tussen digitaliserende overheid en burger te signaleren.
Niet alleen wordt de digitale burger tot norm verheven, met voorbij gaan aan regels en richtlijnen. Ook worden ‘behoeften’ gesignaleerd en virtueel ingevuld, met voorbij gaan aan de fysieke dienstverlening. ‘inwonersparticipatie’ mag geen eufemisme zijn voor afschuiven naar de burger.
De digitale overheid is een récht van de burger, geen plicht. De samenleving is er voor álle burgers, óók voor digibeten. Een app is geen oplossing voor een ontoegankelijke overheid. Openbaar groen kan niet worden vervangen door een 3D-app. Veiligheid op straat niet door een Twitter-feed.
Dat de burger ánders denkt over de digitale overheid is genoegzaam gebleken uit o.a. het Ombudsman-rapport ‘De burger gaat digitaal’, de Social Media Meetlat en het recente onderzoek van de Universiteit Twente.
Hetgeen evenzovele open deuren zijn, aangezien gemeentelijk informatiebeleid een solide multichannel-aanpak dient te hanteren, dus zowel fysiek als virtueel.
Het gemeentelijk takenpakket los je niet op met een app.
Overigens dient de discussie over de – al dan niet digitale – overheid in het openbaar gevoerd te worden, niet via mail.