Artikel

CBR klaar voor de toekomst met applicatielandschap op hoog niveau

Het CBR kampte in 2020 met een enorme achterstand in de verlengingen van de rijbewijzen van mensen boven de 75 jaar, mede doordat de performance van de systemen niet goed was. Samen met TCS maakten ze een transitieplan. Ze gaan meer inzetten op software-as-a-service en API-management. Interview met CBR CIO Bob van Graft.

Beeld: ANP

Bij het CBR zetten ruim 1.600 professionals zich dagelijks in voor de rij- en verkeersveiligheid in Nederland. “Mensen komen hier voor een rijbewijs, maar we zijn ook verantwoordelijk voor de examinering van piloten of schippers op de binnenvaart. In totaal nemen we jaarlijks wel 1,5 miljoen examens af. Bovendien zijn meer dan 8000 rijscholen ingeschreven bij het CBR en hebben we te maken met ketenpartners zoals de politie”, vertelt Bob van Graft, die als CIO bij het CBR verantwoordelijk is voor een team van 120 IT’ers.

Voor het CBR volgen de technologische ontwikkelingen elkaar in hoog tempo op. Niet alleen in dienstverlening naar klanten en partners, maar ook op het gebied van autorijden en examinering zelf. Van Graft: “Op dit moment is de examinator het meest belangrijke onderdeel van onze dienstverlening. Maar we zien dat technologie in de auto, zoals het gebruik van sensoren en camerabeelden, steeds meer een rol gaat spelen. Dat is wel de toekomst. Waarschijnlijk kan die auto in de toekomst beter voorspellen of een examenkandidaat geschikt is om een auto te besturen dan de examinator, want die moet het nu doen met een momentopname.”

Van Graft startte in maart 2020 bij het CBR en stond meteen voor een aantal flinke uitdagingen. “Het grootste probleem toen ik binnenkwam was een enorme wachtlijst: een achterstand van aanvragen voor verlengingen van de rijbewijzen van mensen boven de 75 jaar. Daar was de politiek bij betrokken; de maatschappij stond echt te springen om een oplossing. Die achterstand was mede ontstaan doordat de performance van de systemen niet goed was, omdat de infrastructuur het eigenlijk niet aankon. We hebben dan ook als eerste geïnvesteerd in de infrastructuur, het vernieuwen van de server- en storageomgeving. Daarmee hebben we binnen vier maanden tijd een veel robuuster systeem gekregen.”

Continuïteit waarborgen

Daarnaast wilde Van Graft ook het beheer vereenvoudigen om zijn team te ontlasten, maar ook om de beheerkosten naar beneden te krijgen en tegelijkertijd de continuïteit te waarborgen, zowel wat betreft kennis als het vermogen van de systemen om mee te groeien met toekomstige ontwikkelingen. Van Graft: “In 2017 is gekozen voor een nieuw systeem voor de divisie rijgeschiktheid, een IBM-omgeving met heel specialistische software. Op het moment dat ik hier in dienst kwam, had ik twee interne medewerkers op het programma draaien en meer dan vijftig externen. Dat betekent dat er weinig kennisborging is in je eigen organisatie en dat het ook in de toekomst een probleem kan worden om dat beheer en onderhoud uit te voeren. Vandaar dat we zijn gaan kijken welke partners in de markt ons hierbij zouden kunnen helpen en ondersteunen.”

Bob van Graft: “TCS komt ook zelf continu met voorstellen voor verbeteringen in het landschap.”

Na een aanbesteding is gekozen voor TCS. “Daarbij hebben wij uiteraard de focus gelegd op wat de kennis en kunde van partijen was. TCS heeft heel nadrukkelijk kunnen aantonen dat ze die expertise in huis heeft. Samen met TCS is vervolgens een transitieplan gemaakt en dat is vanaf dag één gaan lopen. In eerste instantie hebben de mensen van TCS kennisgemaakt met de organisatie en de systemen en strategie van het CBR. Daar hebben we drie maanden over gedaan en vanaf januari hebben dat omgedraaid en is TCS eigenlijk in de lead gekomen”, legt Van Graft uit.
TCS heeft als eerste de code geoptimaliseerd, waardoor systemen sneller en effectiever werken, zodat je ruimte hebt in die systemen om meer functionaliteiten te introduceren. Door deze performance improvement is er extra capaciteit voor nieuwe functionaliteiten, waardoor de gebruiker meer voordeel haalt uit het systeem, terwijl er geen extra investeringen zijn gedaan voor de infrastructuur.

Weerbaar

Nu de infrastructuur is verbeterd om de 24-uursdienstverlening optimaal te laten plaatsvinden, staat het team van Graft pas aan het begin. “We gaan eigenlijk twee belangrijke dingen doen in de verbetering van ons automatiseringslandschap. Enerzijds gaan we meer gebruikmaken van software-as-a-service voor bijvoorbeeld een planningssysteem, en anderzijds gaan we API-management inzetten voor het verbeteren van het uitwisselen van informatie met ketenpartners. En uiteraard zijn we continu alert op ransomware en cybersecurity. Het is van belang dat onze systemen weerbaar zijn voor tegen dit soort aanvallen”, vertelt hij.

Het mooie van deze samenwerking met TCS vindt Van Graft dat TCS ook zelf continu met voorstellen voor verbeteringen in het landschap komt. “Niet alleen op het gebied van applicaties zelf, maar bijvoorbeeld ook op gebied van security of low code. Dus het is niet alleen een partij die zorgt dat het applicatielandschap naar een hoger plan wordt getild, maar zij denken mee met de organisatie. Hoe gaan wij de dienstverlening van het CBR verder verbeteren? Hoe gaan we de sustainability verbeteren? Je wordt meegenomen in een community, in ontwikkelingen, die we normaal gesproken niet zouden zien.”

Hoe de toekomst er precies uit gaat zien? “Niets is zeker. Technologie, wet- en regelgeving en draagvlak in de maatschappij bepalen allemaal waar we naartoe gaan. Als CBR zijn wij constant bezig om in te spelen op die eisen en wensen. Daarvoor is het essentieel dat de systemen net zo flexibel mee kunnen bewegen en wij dus indirect enorm bijdragen aan de verkeersveiligheid in Nederland”, besluit Van Graft.

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren