Invisible Tickets: Grote verandering voor reisbeleving OV-reizigers
Tata Consultancy Services heeft de lancering aangekondigd van een innovatieve Invisible Tickets-oplossing, ontwikkeld in samenwerking met ING Bank, om spoorweg- en openbaarvervoerbedrijven wereldwijd te ondersteunen en de reizigerservaring te transformeren.
Invisible Tickets is een next-gen vervoersbewijs- en betalingsoplossing waarmee reizigers hun mobiele telefoon kunnen gebruiken om met elk soort openbaar vervoer te reizen zonder dat ze daarvoor een losse pas nodig hebben. Het platform detecteert automatisch de reizen van gebruikers in realtime met behulp van mobiele sensoren en GPS.
Met deze technologie is het niet meer nodig om in- en uit te checken bij palen. Inchecken kan een gebruiker doen door een automatische pop-up op diens mobiele telefoon te accepteren (maar technisch gesproken is dit niet eens nodig). Bij aankomst op de bestemming worden de kosten van de volledige reis berekend en wordt het bedrag automatisch afgeschreven van de aangewezen rekening van de gebruiker.
Uitchecken en opnieuw inchecken bij overstap op ander vervoermiddel niet meer nodig
Het systeem maakt gebruik van eigen technologie om te detecteren of de gebruiker tijdens de reis overstapt op andere vervoersmiddelen. Hierdoor worden verschillende vervoerswijzen samengebracht onder een uniform mobiliteitsplatform om reizigers een soepele en moeiteloze ervaring te bieden. De plug-and-play-oplossing kan daarnaast eenvoudig worden geïntegreerd met de bestaande infrastructuur van openbaarvervoerbedrijven.
Invisible Tickets is oorspronkelijk ontwikkeld binnen ING. Als innovatiepartner werkte TCS samen met ING om Invisible Tickets verder vorm te geven. Hierbij werd expertise ingezet van TCS Innovation Labs en COIN™, een co-innovatie-ecosysteem van startups en academische partners, dat snelle experimenten en validatie van technologie mogelijk maakte. ING en TCS hebben met succes een pilot uitgevoerd met één van de grootste openbaarvervoerbedrijven in de Benelux. Daarna heeft TCS de volledige eigendom over de oplossing gekregen, om zo een snelle opschaling via TCS mogelijk te maken.
“Invisible Tickets is een prachtig voorbeeld van de bijzondere synergie die kan ontstaan wanneer twee gelijkgestemde organisaties en langdurige partners samenkomen om te innoveren,” zei Josu Devasia, Country Head Netherlands of Tata Consultancy Services. “We zijn enthousiast om deze innovatieve oplossing naar andere markten te brengen en dezelfde naadloze ervaring te bieden aan reizigers over de hele wereld. Hun dagelijkse leven een stukje makkelijker maken is enorme drijfveer.”
Jeroen Plag, Global Head of Strategy & Innovation, ING, zei: “Na het uitbrengen van Stemly, Pyctor, SparQ en Loan Optics van ING, is Invisible Tickets weer een ander innovatiesuccesverhaal voor ING. TCS is de perfecte partner om Invisible Tickets op de markt te brengen en te implementeren bij spoorweg- en openbaarvervoerbedrijven.