Op een 6-tal routes 250 vrachtwagenritten in treintjes, geïntegreerd in de logistieke keten van zowel retail-, container-, als bloementransport. Dát is pas een uitdaging!
Dagelijks worden we ermee geconfronteerd: iedere dag opnieuw wordt het complexer en complexer! Het lijkt er op dat alles met alles samenhangt – de vraag is dan wie zich nog de eigenaar voelt?
Te vaak blijven vernieuwingen hangen omdat de benefits buiten de eigen cirkel van invloed vallen – ten gunste van net die andere speler uit dat onoverzichtelijke ecosysteem. Rest ons niets anders dan in berusting maar wat goed bedoeld te optimaliseren binnen onze eigen silo (‘doing the same things beter’). Waarbij we de schroefjes en de moertjes wat aandraaien, het tuinhek opleuken en her en der een plankje bijschaven met de gedachte dat het geheel er weer fris bij staat. Dacht het dus niet – zéker niet als je kijkt naar die fikse uitdagingen waarvoor we staan in een wereld die bol staat van veranderingen (‘leven we in een tijdperk van veranderingen of in een verandering van tijdperk?’).
Tsja, iedereen die zijn ogen en oren een beetje de kost geeft kan bedenken dat complexe vraagstukken om een compleet andere benadering vragen. Dat leerde de grote Albert Einstein ons al lang geleden (‘problemen moet je niet oplossen op het niveau waarop ze zijn ontstaan’). Het Managementboek van het Jaar 2014 (‘Zakendoen in de nieuwe economie’) maakt daar al melding van: de oplossing ligt in gemeenschappelijkheid co-creëren van nieuwe dingen (‘doing good by doing new things together with others’). Gekarakteriseerd door waarden als integraal, multidisciplinair en end-to-end – over die traditionele grenzen heen. Ver weg van je eigen organisatie als twijfelachtig middelpunt …
Prachtige woorden – daar kan niemand het mee oneens zijn. Maar hoe concretiseer je dat? Hoe genereer je die noodzakelijke energie? En hoe voorkom je dat we eindeloos blijven hangen in oeverloze vergaderingen in treurige zaaltjes, aan formica tafels onder geestdodende TL-buizen – dat alles voorzien van ingewikkelde agenda’s en taaie stukken? Het antwoord is simpel: maak de stap naar de praktijk, daar waar het gebeurt –where else? Agile of scrumachtig van opzet – step by step. In de voksmond: learning by doing.
Zo organiseren wij – om serieuze stappen te zetten in smart logistics, als logisch vervolg op truckplatooning implementatie – in de eerste week oktober een ‘experience week connected transport’. In die week fiksen we op een 6-tal routes 250 vrachtwagenritten in treintjes, geïntegreerd in de logistieke keten van zowel retail-, container-, als bloementransport. En door op een aantal plaatsen (N261 Tilburg, N270 Helmond, N201 Aalsmeer, Coloradoburg Maasvlakte) deze vrachtwagen-polonaise tovergroen te geven, leggen we strategische koppelingen tussen logistiek en verkeersmanagement. Heel simpel: met een centrale plaats voor de flow van het transport. End-to-end van opzet, redenerend van distributiecentrum tot supermarktschap (‘van zand tot klant, van korrel tot borrel, van zaadje tot karbonaadje’).
Ingewikkeld: zeker en vast! En ik kan je verzekeren: ook vet spannend. Want juist zo’n aanpak vraagt om het smeden van stevige koppelvlakken tussen sectoren en spelers die traditioneel (nog) niet zoveel met elkaar hebben – die niet elkaars taal spreken. Die worden aangestuurd vanuit hun eigen governance met hun eigen culturen. Daarom dat zo’n 4O benadering (Overheden, Ondernemers, Onderwijs, Omgeving) hierbij ook zo cruciaal is. Om zo de stap te zetten van een product naar een performance (‘van lamp naar licht, van HR-ketel naar klimaat, van huis naar thuis’).
Spreekt voor zich dat je zo’n experience week niet voor de bakker krijgt zonder de tomeloze inzet van velen – die hun dagelijkse werk even opzij zetten om met ons deze belangrijke innovatiestap te maken. Allemaal in de geest van wat Harry S. Truman ons heeft geleerd: ‘it’s amazing what you can accomplish if you don’t care who gets the credit’. Duim dus met ons dat het experiment een succes wordt opdat we zo met elkaar de volgende stap gaan zetten – vanuit die klinkende woorden van goeroe Gandhi (‘the future depends of what you do today’).
Dirk-Jan de Bruijn is programmadirecteur Tulip Truckplatooning