Blog

Uber belemmert innovatie met vaag datalek

Taxibedrijf Uber heeft een groot datalek met persoonsgegevens onder de pet gehouden. Dat is niet alleen slecht voor haar klanten, maar ook voor ambities voor zelfrijdende auto’s.

Taxibedrijf Uber heeft een groot datalek met persoonsgegevens onder de pet gehouden. Het bedrijf betaalde zelfs de hackers om de zaak te sussen. Dat is niet alleen slecht voor de 57 miljoen klanten die het betreft, maar ook voor ambities voor zelfrijdende auto’s.

De hack vond vermoedelijk plaats in oktober 2016 en treft persoonsgegevens van 57 miljoen klanten over de hele wereld en persoonsgegevens van 600.000 chauffeurs in de Verenigde Staten. Bloomberg heeft een artikel geplaatst waar ook inhoudelijk uitleg is te vinden.

Geheimzinnigheid

Het bedrijf besloot honderdduizend dollar te betalen om bij de hackers te bedingen dat de zaak niet naar buiten zou komen. Die vorm van geheimzinnigheid is alleen al kwalijk, omdat in diverse landen – waaronder Nederland – dit soort beveiligingsincidenten een meldplicht kennen. In ieder geval bij de toezichthouder, maar in veel gevallen ook bij de klant: u en ik.

Met de geheimzinnigheid is niet alleen de wet overtreden, maar ook moreel verwerpelijk. Het miskent dat na een lek de chauffeur of de klant zelf een inschatting moet kunnen maken of ze risico lopen. Maar nog belangrijker: door een cultuur van wegmoffelen, wordt verdedigen tegen criminaliteit moeilijker. Anders gezegd: geheimzinnigheid is in het belang van kwaadwillende hackers die belang hebben dat we ons niet beter beveiligen.

Vanuit beveiligingsoogpunt wil je juist wel weten wat er gebeurd is en welk probleem is verholpen. Door lessen te trekken, kunnen we het een volgende keer beter doen. Voor fysieke veiligheid is lessen trekken de norm sinds de ondergang van de Titanic. Voor digitale veiligheid zou dat niet anders moeten zijn in onze informatiesamenleving.

Zelfrijdende auto

Bij een bedrijf als Uber mag je de lat zelfs hoger leggen. De onderneming werkt aan een zelfrijdende auto, die uiteindelijk de taxichauffeur moet vervangen. Dat is de software die moet helpen het aantal verkeersdoden fors naar beneden te krijgen. Auto’s zijn meer en meer afhankelijk van technologie. Daar is geen ruimte voor een mentaliteit waar je een ton betaalt om problemen onder het tapijt te schuiven.

Onze samenleving is zeer afhankelijk van technologie en door de snelheid van ontwikkeling ook kwetsbaar voor allerhande vormen van misbruik en ellende door softwarefouten. Dat zou de ICT-industrie zich meer mogen aantrekken, want uiteindelijk gaat digitale veiligheid ook over onze fysieke veiligheid.

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren