Blog

Uber easy

Altijd wordt de schuld neergelegd bij de ontvanger. Zelden kijken zenders, ambtenaren in het bijzonder, naar hun eigen gedrag voor ze die anderen proberen op te leggen. Voor hoelang nog?

Alles wat niet snel en gemakkelijk is wordt overbodig. Om mij heen zie ik in steeds hoger tempo mensen die allerlei processen aan hun laars lappen, omdat tijd kostbaar is. Toepassingen die niet snel zijn, zijn kansloos.



(Klik op illustratie voor vergroting)

Nu zijn er nog mensen die zeggen “had je die PDF maar moeten lezen” of “het staat op de website”. Ik kan er met mijn hoofd niet bij. Altijd wordt de schuld neergelegd bij de ontvanger. Zelden kijken zenders, en ambtenaren in het bijzonder, naar hun eigen gedrag voor ze die anderen proberen op te leggen. Waarschuwing: Die dagen zijn geteld!

Ik word wel eens voor gek verklaard, maar dit gaat hard escaleren. Het is namelijk onomkeerbaar: Gemak overschaduwt alles. Ook privacy. Dus óf wij verleggen onze focus naar wat onze klanten belangrijk vinden – óf ons vertrouwen en daarmee bestaansrecht is in het geding.

Als de informatie-explosie massaal genegeerd of gemanipuleerd wordt, is er als overheid niets meer om te controleren. Ik kan als ambtenaar geen concrete cases noemen, maar dit is de harde realiteit. Alle overzicht en autoriteit valt weg. De markt vult gretig de gaten op die wij laten vallen en geen beleidsmaker kan exponentiële technologie nog bijbenen.

U mag mij een verstrooide futurist noemen, maar denk daarbij even de ontwikkelingen van de afgelopen tien jaar. Trek die lijn door en reken uit. Oplossing?

Scenario A : Achteruit leunen – Selffulfilling prophecy. Ik hoop het niet, maar plausibel.
Scenario B: Veranderen van binnenuit. Ik hoop het wel, maar niet plausibel.
Scenario C: Tot verandering gedwongen worden, mogelijk gevolg van plan A. Zeer plausibel.

Seger de Laaf schrijft zijn bijdragen op persoonlijke titel.

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren