Waarom er nog geen volwaardig alternatief is voor techreuzen in het onderwijs
Onderwijsinstellingen in verschillende Europese lidstaten laten zien dat het mogelijk is om een gedeeltelijk alternatief te ontwikkelen voor Big Tech-producten. Dit blijkt uit het eindrapport Alternatieven voor Big Tech in het onderwijs, dat in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is opgesteld. Een volledig alternatief is echter niet haalbaar.
De onderzoekers bekeken voor het rapport onder andere diverse alternatieve IT-oplossingen die in België, Duitsland en Frankrijk al in gebruik zijn. Ze constateerden zowel positieve als negatieve aspecten bij elk alternatief. ‘Duidelijk is dat de alternatieven geen volwaardig substituut vormen voor de bestaande Big Tech-diensten’, concluderen de rapporteurs.
Extra diensten nodig
Bij het gebruik van alternatieve ICT-oplossingen zijn vaak extra diensten of applicaties nodig, zoals tekstverwerkers, dataopslag en hosting, om de alternatieven compleet te maken. De techreuzen bieden nog steeds het beste aanbod en de meeste functionaliteiten. ‘Zij hoeven niet te worden gecombineerd met andere programma’s’, aldus de onderzoekers.
Kritisch kijken naar haalbaarheid
De rapporteurs adviseren beleidsmakers in het onderwijs om op basis van thema’s zoals soevereiniteit, de borging van publieke waarden en marktwerking in de leveranciersmarkt te bepalen welke alternatieven de moeite waard zijn om verder te verkennen. Bij vervolgonderzoek moet kritisch worden gekeken naar de haalbaarheid van een businesscase voor marktpartijen en staatsteun, maar ook naar de effectiviteit van de alternatieven. Tot slot moet de doelmatigheid van deze alternatieven zorgvuldig worden beoordeeld.
Lees meer: