Overheid in transitie
Nieuws

Waarom gemeenten worstelen met Google Maps

Unhappy,Millennial,Male,Employee,Work,Online,On,Laptop,At,Home

Steeds meer gemeenten ondervinden de invloed van navigatie-apps zoals Google Maps op het lokale verkeer en de spreiding van toeristen. In Giethoorn luiden ondernemers de noodklok, terwijl inwoners van Zandvoort eerder deze zomer zelf al het digitale heft in handen namen.

Achttien ondernemers uit Giethoorn hebben een brandbrief gestuurd aan de gemeente Steenwijkerland, schrijft Trouw. Volgens hen zorgt Google Maps ervoor dat toeristen massaal naar één specifiek punt in het dorp worden geleid. Dit ‘speldje’ staat centraal in het zes kilometer lange lintdorp, met als gevolg dat bootverhuurders en horeca aan de randen aanzienlijk minder bezoekers ontvangen.

Hoewel de gemeente in 2024 al een verzoek deed aan Google om het speldje te verplaatsen ziet het gemeentebestuur geen causaal verband met teruglopende bezoekersaantallen. Volgens een woordvoerder tegen RTV Oost zouden weersinvloeden, veranderend consumentengedrag en concurrentie een logischere verklaring zijn.

Digitale ‘wegafsluitingen’ in Zandvoort

Giethoorn staat niet op zichzelf. In Zandvoort saboteerden inwoners van de Parkbuurt eerder dit jaar bewust Google Maps door valse meldingen van wegafsluitingen te doen. Met succes: Google Maps paste de route aan, waardoor dagjesmensen uitweken. De gemeente was niet blij met deze ‘digitale guerilla’ en plaatste borden met het verzoek de navigatie uit te zetten.

Een vergelijkbare actie vond eerder plaats in Lissebroek, waar bewoners overlast van Keukenhof-bezoekers wilden beperken. Dergelijke acties leggen bloot hoe eenvoudig het kan zijn om het algoritme van navigatie-apps te beïnvloeden, maar ook hoe weinig grip gemeenten zelf hebben op digitale verkeersinformatie.

Europese regels bieden soelaas

Vanaf 2027 verandert dat. Op grond van een nieuwe Europese verordening krijgen overheden voorrang in de gegevensvoorziening aan navigatiediensten. Als een gemeente bij Google aangeeft dat een weg open is, dan is het bedrijf verplicht die informatie over te nemen. Zelfs als bewoners het tegendeel beweren. Deze verplichting geldt al, maar is nog in overgangsfase.

Voor gemeenten biedt dat perspectief. Via aangepaste circulatieplannen kunnen zij vanaf 2027 actief sturen op gewenste verkeersstromen en sluiproutes weren uit woonwijken. Barcelona liep hier al op vooruit door een toeristische buslijn virtueel te verwijderen uit de apps van Google en Apple, op verzoek van inwoners.

Lees meer:

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren