Bij ons in de Tweede Kamer: Agnes Mulder

Een nieuwe Kamer, nieuwe gezichten. Dat geldt zeker voor de ‘ICT-woordvoerders’ in de fracties. Van de acht Kamerleden die in dit artikel aan het woord komen, zijn er vijf na de laatste verkiezingen in de Kamer gekomen. Wie zijn zij en wat vinden ze van de actuele onderwerpen? 4: Agnes Mulder, CDA-fractie.

Agnes Mulder, CDA (89 dagen in de Kamer)

Ze was raadsfractievoorzitter in Assen en Kamer van Koophandel-manager en vindt het belangrijk dat het speelveld voor bedrijven in Europa goed is geregeld en dat Nederlandse bedrijven kansen in ICT pakken.

Hoe actief bent u op het gebied van social media?

“Ik ben actief op Twitter en wat minder op LinkedIn. Ik ben Twitter gaan gebruiken vanuit mijn vorige functie als vestigingsleider van de Kamer van Koophandel Noord-Nederland. Als startend Kamerlid komt er veel op je af en ik gebruik social media voor mijn input. Bij serieuze vragen probeer ik wel contact op te nemen.”

Verandert de verhouding burger/overheid door de opkomst van die social media?

“Ik denk dat het belangrijk is voor ondernemers op het moment dat consumenten iets zeggen over jou, dat je je daar bewust over moet zijn. Inwoners willen op die manier ook graag communiceren met de overheid. Als een gemeente op social media wordt genoemd, moet het normaal zijn dat de voorlichting er eventueel een telefoontje aan wijdt.”

Bij het inrichten van elektronische dienstverlening beroepen lokale overheden zich vaak op hun onafhankelijkheid en uniciteit. Welke ruimte moeten ze daarvoor krijgen?

“Het hoeft niet allemaal dezelfde smoel te krijgen. Ik denk dat het voor een aantal zaken wel handig is om die nationale schaal te pakken, zoals met het Ondernemingsdossier, waarmee je op één plek als ondernemer digitaal je informatie kunt aanleveren. Maar als bepaalde gemeenten nóg klantvriendelijker willen zijn, dan wil ik daar niet als landelijke overheid voor gaan liggen. Als het meer kost, is dat kennelijk iets waarin een gemeente het verschil wil maken.”

Is ICT in bredere zin een middel om de overheid efficiënter te maken?

“Ik hoor te vaak ondernemers aangeven dat voor bepaalde procedures zes weken worden gebruikt, terwijl het veel sneller kan. Digitaal wordt het ook effectiever en maak je minder fouten. Maar ICT zelf is niet het walhalla. Het is een middel, geen doel.”

Hoe kijkt u aan tegen het belang van privacy, nu het door de opkomst van de cloud steeds minder helder is wat er met gegevens gebeurt?

“Ik maak me daar zorgen om. Er wordt heel veel afgeluisterd per telefoon en gaat het nu digitaal dezelfde kant op? Ingrepen op computers worden nu vaak nergens geautoriseerd, maar criminelen moeten wel worden aangepakt. Het is een moeilijk evenwicht, waar de minister helderheid over moet scheppen.”

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren