eerder verschenen nummers

zoeken binnen de website

Ondernemingsdossier op de schop: ‘Het roer moet om’

door: Nicole van der Steen | 30 maart 2016

Mark Bressers, directeur Regeldruk en ICT-beleid bij Economische Zaken, waarschuwt zijn toehoorders in de iBestuur Congres-sessie op voorhand: “Dit wordt geen gelikt verhaal.” Hij valt meteen met de deur in huis. “De digitale voorzieningen voor bedrijven en met name het Ondernemingsdossier moeten anders.”


Bressers illustreert de staat van het Ondernemingsdossier met een foto. Er is een te zwaar beladen kar te zien. Het muildier dat de kar trok, zweeft door de zwaarte van de lading boven de grond. Hij vertelt: “Dit was de situatie waarin we een halfjaar geleden waren aanbeland. Een topzwaar dossier waarmee we niet meer vooruit konden.” Het dossier gaat volgens hem te veel de diepte in en doet dat voor een beperkte groep ondernemers. Wat erin staat werkt wel. “Alle milieugerelateerde onderwerpen voor ondernemers staan bijvoorbeeld op één plek. Voor een aantal branches werkt het. Maar je wilt niet weten wat het kost aan investeringen om op deze manier verder te gaan. Het werd een te zwaar systeem voor een te kleine groep.”

Geringe toegevoegde waarde

Het is nog niet duidelijk hoe de bakens precies verzet moeten worden. Bressers roept zijn gasten dan ook op om mee te denken en ideeën aan te dragen. De reacties in de zaal onderschrijven dat het dossier te weinig wordt gebruikt. Eén van de toehoorders: “In onze gemeente brengt het dossier ons twee tot drie vragen in de maand. De toegevoegde waarde is gering. Voor die paar aanvragen moeten wij ook het systeem beheren.”


SESSIE:
Stroomlijnen digitale overheidsvoorzieningen voor bedrijven

  • Mark Bressers – directeur Regeldruk en ICT-beleid, ministerie van EZ


Bressers geeft aan dat verschillende brancheorganisaties hebben gevraagd om door te gaan in de huidige vorm. “Maar we willen digitale voorzieningen die voor álle bedrijven toegevoegde waarde hebben.” Een probleem is volgens Bressers dat ondernemers vaak niet de moeite doen om het dossier te vullen. “Ze wachten blijkbaar liever op de inspecteur.” Een andere belemmering is onduidelijkheid over het onderscheid tussen de digitale overheidsdiensten. “Ondernemers zien door de bomen het bos niet meer. Ze weten niet wat het verschil is tussen het Ondernemingsdossier, de Berichtenbox en het Ondernemersplein.nl.”

Terug naar de kern

Een van de gasten reageert: “Mijn suggestie is om lessen te leren van de ondernemers. Die helpen enorm om vanuit ondernemersperspectief te denken. Ik ben bang dat het weer misgaat als je als wijze mannen nu iets nieuws bedenkt.” Bressers erkent dat de voorzieningen beter moeten aansluiten bij de beleving van de ondernemer. “Ondernemerservaringen moeten we absoluut meenemen. We willen de ondernemer centraal zetten, en inspelen op zijn ‘customer journey’. De digitale dienstverlening voor ondernemers moet bovendien terug naar de kern.” Economische Zaken haalde vorig jaar de functionaliteit van verschillende regelhulpen uit het dossier zoals de Legionellaregelhulp. Bressers: “De regelhulpen zijn goed en we moeten hiernaar verwijzen, maar de transacties hiervoor hoeven niet binnen het dossier.”

Ga ervoor!

Economische Zaken is nu bijna vier jaar bezig met het Ondernemingsdossier, Ondernemersplein.nl en de Berichtenbox. Onder meer om aan de doelstelling van het kabinet te voldoen om in 2017 ook ondernemers online zaken te kunnen laten doen met de overheid. Een ambtenaar van SZW benoemt de urgentie: “Begin nu, zorg dat je vooruitkomt. Het mag niet zo zijn dat er nu jarenlang weinig gebeurt. Het lijkt alsof het dossier nog in een conceptuele fase zit. Wij zouden het graag gaan gebruiken voor onze communicatie naar de ondernemer. Maar als het nu nog drie jaar pionieren is, dan moeten we als SZW een eigen middel verzinnen.”
Bressers laat weten dat SZW het dossier morgen al kan gebruiken als ze dat wil. Dat werpt de vraag op of Economische Zaken wel voldoende in gesprek is met andere overheden. Een van de gasten: “Voor de ondernemer is er maar één overheid. Zorg dat je alle overheden aansluit. Daarmee vergroot je de toegevoegde waarde voor de ondernemer. Je moet hier met zijn allen achter staan en ervoor gaan.” Een andere tip luidt: “Maak het niet te complex en zet jezelf niet klem. De grote uitvoeringsorganisaties zijn op een hand te tellen. Begin daarmee. En misschien is een Mijnoverheid-app ook al goed.”

Verplichtstelling

Bressers worstelt met de vraag of het nieuwe Ondernemingsdossier straks verplicht moet worden gesteld. De gasten in het publiek denken hier verschillend over. Een afgevaardigde van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) koos hier voor hun digitale dienstverlening niet voor. Ze vertelt: “Het belangrijkste is dat je toegevoegde waarde biedt, dat de ondernemer ondervindt dat je dienst voordeel oplevert.” Volgens de onderzoekster die het rapport Massaal Digitaal schreef, een onderzoek naar de digitale dienstverlening van de overheid, is onbekendheid de belangrijkste reden voor ondernemers de voorzieningen niet te gebruiken. Ondernemers zeggen: ‘vraag het me en verplicht het’.”
Bressers is blij met de discussie die is ontstaan en wil graag in gesprek blijven met de verschillende partijen. Voor wie denkt dat het huidige dossier direct stopt, is er een geruststelling. Bressers: “Het huidige dossier blijven we nu beheren. Alleen de schaal waarop we dit aandacht hebben gegeven, zetten we niet door. We richten onze energie op iets nieuws.”

tags: , ,

Reactieformulier

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie. U kunt bij de vormgeving van uw reactie gebruik maken van textile en er is beperkt gebruik van html mogelijk.