zoeken binnen de website

nieuws

‘Grote groep in problemen door MijnOverheid’

door: Redactie, 6 september 2017

Oudere met laptop

De Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen is niet te spreken over de huidige opzet van MijnOverheid (Berichtenbox). Te veel mensen vallen tussen wal en schip. Van Zutphen concludeert dat het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) een digitale faciliteit moet neerzetten die aansluit bij de recentste technische mogelijkheden, waar burgers enthousiast van worden en zich graag bij willen aansluiten.

lees meer

De weerbare stad

door: Brenno de Winter, 21 augustus 2017

Stadhuis Den Haag

De gemeenten Rotterdam en Den Haag hebben een Chief Resilience Officer aangesteld om hun weerbaarheid te vergroten en treden toe tot het netwerk van 100 Resilient Cities. Met deze stap wordt niet alleen de fysieke weerbaarheid verbeterd, maar vooral de digitale weerbaarheid.

lees meer

De overheid is er niet om het de burger lastig te maken

door: Liesbeth Jongkind, 10 augustus 2017

zelfredzaamheid

De overheid wil dat burgers zelfredzaam zijn. Maar ja, die zijn dat niet altijd. Het WRR-rapport ‘Weten is nog geen doen’ roept op tot een realistischer beeld, gebaseerd op gedragswetenschap. ‘De mens centraal’ betekent dan: processen zó ontwerpen dat een moment van onoplettendheid geen desastreuze gevolgen heeft.

lees meer

Robotisering overkomt je niet

door: Marieke Vos, 7 augustus 2017

robotisering

Robotisering is moeilijk tegen te houden, maar het overkomt je niet. Dat was een van de conclusies van een bijeenkomst over dit thema. Ga er zelf mee aan de slag en bepaal wat wel en niet wenselijk is, zo luidde de boodschap van onder meer Robert Went, onderzoeker bij de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid.

lees meer

Erik Gerritsen: ‘Ik roep patiënten op tot guerrilla!’

door: Liesbeth Jongkind, 3 augustus 2017

Erik Gerritsen

Door eHealth wordt de zorg beter. Daar is Erik Gerritsen, secretaris-generaal van het ministerie van VWS, van overtuigd. Jammer dat nog maar zo weinig mensen die innovatieve zorg aangeboden krijgen. Cliënten de best mogelijk zorg geven, inclusief eHealth: dát is pas de mens centraal stellen.

lees meer

Overheid monitoren vanuit je luie stoel

door: Frits de Jong, 20 juli 2017

armchair auditing vanuit de leunstoel

Sinds enkele jaren is er veel aandacht voor het vergroten van de transparantie van het overheidsoptreden. Een van de instrumenten daarbij is de ‘armchair audit’, waarbij burgers zich kunnen informeren over bijvoorbeeld overheidsuitgaven en de effecten daarvan. Daarbij worden steeds vaker thematische kaarten gebruikt. Welke rol hebben die kaarten?

lees meer

Cruciaal voor goed opdrachtgeverschap: nadenken en tegenspreken

door: Karina Meerman, 13 juli 2017

iBestuur Prijs 2017

Voormalig directeur inkoopbeleid Rijksoverheid Siep Eilander geeft drie criteria voor goed opdrachtgeverschap bij ICT-projecten: interesse in de materie, bemoeienis met de inkoop en het organiseren van tegenspraak. “Het begint met nadenken.”

lees meer

De maakbare stad

door: Marieke Vos, 13 juli 2017

Datagedreven werken

Gemeenten experimenteren met datagedreven werken en in extreme gevallen leidt dat tot een centraal gemonitorde en bestuurde stad. Daarmee lijkt de maakbare samenleving via een technologische sluipweg terug te komen. Tijdens een bijeenkomst over datagedreven werken, werd vooral gepleit voor een menselijke stad, waarbij technologie ondersteunend is.

lees meer

Klant centraal stellen? Dat is nog best lastig

door: Frits de Jong, 10 juli 2017

Klant centraal stellen?

Hoe verleen je als overheid diensten op maat en redeneer je vanuit de behoeften van de klant? Dat was de vraag die op 4 juli centraal stond tijdens een rondetafeldiscussie in Nieuwspoort en die nog niet zo makkelijk te beantwoorden bleek. “Als je de klant centraal stelt, moet je het probleem van de klant centraal stellen.”

lees meer

De snoepwinkel van Stef Blok

door: Bas Linders, 4 juli 2017

Stef Blok

“Er is een disbalans tussen de aandacht voor het toetsen op juridische voetangels en klemmen van nieuwe wetgeving en de mate waarin wordt gekeken naar de gevolgen voor de ICT-uitvoerbaarheid.” Stef Blok is geen tech-optimist, maar wel overtuigd van de kansen die ICT biedt voor het moderniseren van de overheidsorganisatie en nieuwe diensten voor burgers en bedrijven.

lees meer

‘Overheid verliest de slag om IT’ers’

door: Peter Olsthoorn, 30 juni 2017

De vraag naar IT’ers groeide bij de overheid in één jaar met 65 procent, tegenover 32 procent voor de gehele arbeidsmarkt. De overheid moet IT’ers meer bieden, vooral geld en flexibiliteit.

lees meer

Gemeenten en ministeries met data contra criminaliteit

door: Peter Olsthoorn, 29 juni 2017

Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Tilburg en Utrecht, CBS, Politie, OM, BZK, VenJ en Belastingdienst brengen data bij elkaar voor de bestrijding van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit.

lees meer

Cijfer politiemensen voor ICT: 6,7

door: Peter Olsthoorn, 28 juni 2017

Eind dit jaar zal 86 procent van het grote plan om de politie-ICT weer op de rails te krijgen zijn behaald, beweert Veiligheid en Justitie. De uitvoering van het plan wordt ‘succesvol’ genoemd, maar wederom doemt een kostenprobleem op.

lees meer

Helse taak om partijen rond eID te verenigen

door: Peter Olsthoorn, 26 juni 2017

Ook de jongste brief aan de Tweede Kamer over het nieuwe eID-stelsel laat zien dat er nog steeds de nodige problemen en meningsverschillen bestaan. Drie stappen vooruit, twee achteruit. Het dossier vordert als de Processie van Echternach.

lees meer

Rutte maant Tusk tot topaandacht voor digitale markt

door: Peter Olsthoorn, 22 juni 2017

Met 16 andere Europese leiders dringt de Nederlandse premier aan op veel meer inzet op het hoogste niveau voor het regelen van de digitale Europese markt.

lees meer