Digitale toekomst eu
Nieuws

‘Haakt Nederland aan bij EU-wetgeving als het gaat om algoritmen?’

Tegenwoordig komt een groot aantal regels en wetten die we binnen de Europese Unie hanteren, uit Brussel. Denk aan de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming), maar ook aan wetgeving rond algoritmen. Volgens "Marlies van Eck":https://www.linkedin.com/in/marlies-van-eck-5654625/ is het de vraag of Nederland aanhaakt bij EU-wetgeving, of toch zijn eigen pad kiest als het gaat om algoritmen. Van Eck doet haar uitspraken in een interview met AG Connect.

Beeld: Gerd Altmann / Pixabay

Nederland loopt niet bepaald voorop als het gaat om wetgeving met algoritmen. “Nee. Nee. Zeker niet”, aldus Van Eck (foto links), strategisch adviseur bij Hooghiemstra & Partners en universitair docent bij de vakgroep Belastingrecht van Radboud Universiteit Nijmegen. “Bij de coronacrisis zie je dat veel zaken nationaal bepaald zijn. Onze aanpak is heel anders dan die van Frankrijk, bijvoorbeeld. De vraag is dus, als het gaat om algoritmen: willen we wachten op wat er vanuit Brussel komt? Of gaan we zelf een positie kiezen. Vergeet ook niet dat Nederland al heel ver gedigitaliseerd is ten opzichte van andere landen.”

Special AG Connect

Het volledige interview van Sjoerd Hartholt met Marlies van Eck, onder meer over toezicht op computertaal, is te lezen in de special van AG Connect over digitalisering. In de special verder verhalen met/over Lourens Visser (CIO Rijk); cyberveiligheid in relatie tot slimme steden; datagedreven werken bij de overheid; het vernietigen van archiefdata; de Digitale Agenda Gemeenten 2024; digitale toegankelijkheid; de chatbot Gem en een verhaal met Brenno de Winter over het traject rond de CoronaMelder.

Klik hier om de special van AG Connect te lezen.

  • M. Verdurmen (CDenDVD.nl) | 24 juni 2021, 17:37

    Goedemiddag,

    Misschien is dit wel niet de juiste plek hiervoor, maar zakelijk gezien zijn er miljoenen kleine en grote bedrijven die verkopen via platforms zoals Amazon en Bol.com. Dit wetende: bestaan er eigenlijk ook algoritme-regels voor feedbacksystemen – van dit soort platforms? Systemen die jouw’ bedrijf kunnen maken of breken, dus zeker niet te onderschatten!
    Wat als je van mening bent, dat bijv. het feedbacksysteem van Bol.com unfair werkt en het platform simpelweg niets doet met onderbouwde argumenten voor verbetering?

    Ik hoop dat iemand hier dit leest en mij verder kan helpen.

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren