partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina Centric

Centric-logo

partnerartikelen

  • Weerbaar tegen cyberaanvallen

    door: Marieke Vos

    Hoe maken we Nederland weerbaarder tegen cyberaanvallen? Een gedeelde en daardoor veiligere infrastructuur biedt een oplossing, stellen Maarten Hillenaar en Paul van Vulpen van Centric. Van ‘ouderwets’ papier tot een digitale ambassade.

  • Wat komt Tilburg tegen bij het invoeren van datagedreven werken?

    door: Willem Bakering

    De gemeente Tilburg was een van de eerste gemeenten in Nederland die op basis van data science onderdelen van de organisatie efficiënter heeft laten functioneren. Ook nam de kwaliteit van de dienstverlening toe. Romy Jansen, adviseur dienstverlening, legt uit hoe men in Tilburg tot de benodigde dataset is gekomen en in kaart is gebracht.

  • Datavragen oplossen voor en mét gemeenten

    Wat is de gemene deler als het gaat om moderne bedrijfsvoering? Data, is het eensluidende antwoord van Bart Kuiper en Paul van Dam. Organisaties kunnen vandaag de dag niet zonder op data gebaseerde managementinformatie om hun beslissingen mee te onderbouwen. Dat geldt ook voor gemeenten.

  • Gebruik van essentiële data cruciaal voor gemeenten

    Bij steeds meer gemeenten is het gebruik van essentiële data cruciaal om problemen in beeld te krijgen en zaken op te lossen. De gemeente Tilburg was een aantal jaren geleden de eerste gemeente in Nederland die via het verzamelen van data – en daarnaar te handelen – kon bewijzen dat er woon- en uitkeringsfraude werd gepleegd. En dat op een manier die binnen de privacywetgeving valt.

  • Inwonerparticipatie: Als het voor Rotterdam werkt....

    In het programma Digitale Stad onderzoekt de gemeente Rotterdam de mogelijkheden van digitale innovatie voor de stad van de toekomst. Kern van het programma is de ontwikkeling van een digitaal Open Urban Platform met een driedimensionale digitale kopie van de stad. Ook het betrekken van inwoners bij de inrichting van hun leefomgeving hoort daarbij.

  • Risico’s en kansen van Common Ground

    door: Marieke Vos

    Centric bouwt samen met gemeenten aan Common Ground, de informatiekundige visie op een nieuwe informatievoorziening voor gemeenten. “We doen dat nu een aantal jaren en hebben geleerd wat er goed gaat en wat er beter kan”, zegt Eddy van de Werken, product manager bij Centric. Die lessen heeft Centric samengevat in een aantal aanbevelingen, gebundeld in een vernieuwd position paper.

  • We willen ernaartoe dat we volledig vanuit één systeem werken

    door: Hendrik Koppejan

    Het vraagt weinig toelichting dat de gemeente Rotterdam een enorme schaalgrootte heeft. Na Amsterdam is het de grootste stad van ons land met ruim 650.000 inwoners. Dat brengt een bepaalde dynamiek met zich mee. Hoe gaan ze in de Zuid-Hollandse havenstad om met dienstverlening en digitalisering? Hendrik Koppejan Projectmanager Burgerzaken & Belastingen vertelt.

  • De toekomst is nu (en wie de ogen sluit, is af)

    door: Karina Meerman

    Ben van Lier

    De digitale transitie komt er niet aan, ze is er al. Niemand heeft nog langer de luxe om technologie saai te vinden of moeilijk, zegt hoogleraar Ben van Lier, tevens directeur bij Centric. “Digitale kennis en vaardigheden zijn noodzakelijk om als mens te kunnen leven, werken en leren in de Europese digitale ecologie. Als we niet bijleren in Nederland, gaan we steeds verder achterlopen.”

  • Partical: kortcyclische democratie in realtime realiseren

    door: Marieke de Vos

    De samenleving verandert, maatschappelijke opgaven veranderen en dat vraagt om een andere aanpak. “Het is voor Centric reden om in te zetten op een nieuwe generatie overheidssoftware voor een nieuwe generatie overheidsprofessionals”, aldus Sander Meinders, startup & innovation manager bij Centric.

  • Transparante data science

    door: Marieke Vos

    Met de inzet van data science wordt datagericht werken dynamisch: je kijkt niet alleen terug, maar ook vooruit. Zo geven inzichten je de mogelijkheid om proactief te reageren op wat eraan komt, waardoor het werk effectiever en vaak ook efficiënter wordt. Dat kan onder meer dankzij de inzet van algoritmes. Maar dan wel op een volledig transparante manier.

  • Friese voorlopers op weg naar de Omgevingswet

    De nieuwe Omgevingswet mag dan uitgesteld zijn tot 1 juli 2022, de Friese gemeenten Heerenveen, Smallingerland en Súdwest-Fryslân zijn zich volop aan het voorbereiden op deze omvangrijke operatie. Volgens Sonja Zeeman, projectleider Klantreizen (bij de gemeenten Heerenveen / Súdwest-Fryslân), gaan inwoners met ruimtelijke plannen daarvan flink profiteren bij hun aanvragen.

  • De digitale ecologie van 2030

    door: Ben van Lier

    In 2030 zullen circa 50 miljard apparaten in wereldwijde netwerken zijn verbonden. Deze mensen, apparaten, algoritmes, software en data/informatie vormen in de komende jaren ook in Europa een intelligent Europees digitaal ecosysteem. Dit vraagt om nieuwe kennis en vaardigheden om als mens te kunnen leven, werken en leren. In dit essay gaat Ben van Lier in op de wereldwijde ontwikkeling en implementatie van digitale technologie (algoritmes, software, data) die steeds nadrukkelijker ons leven, werk en opleiding gaan bepalen.

  • Bouwen aan nieuwe informatievoorziening … terwijl de winkel openblijft!

    door: Jacob Versteeg

    Hoe mooi zou het zijn als we in de nabije toekomst geen integratie-uitdagingen meer hebben in het gemeentelijk applicatielandschap. Dat we samen de complexiteit van interoperabiliteit kunnen wegnemen en de gegevens­uitwisselingsrevolutie als evolutie kunnen doormaken. Een mutatie op een dossier kan gewoon direct bij de bron worden gedaan, zonder redundante opslag van gegevens en transformatie van gegevens. Samen vernieuwen terwijl de gemeentelijke winkel open blijft.

  • Gebruikersvereniging Centric tilt inkoopproces naar hoger plan

    door: Marlies Ruijter

    Beeld bij verhaal Centric

    De gebruikersvereniging Centric – Vakgroep Contract- en Leveranciersmanagement (CLM) – heeft een mooi resultaat bereikt: een nieuw modelcontract dat duidelijk, scherp en vooral toekomstbestendig is. En daar wordt iedereen beter van: opdrachtgever, leverancier én gebruiker. “Door samen te werken, dragen we bij aan de professionalisering van de hele markt.”

  • Digitaliseren om de crisis te bezweren

    Man met kin achter laptop

    De coronacrisis heeft grote impact op het publieke leven. In een tijd waarin we zoveel mogelijk binnen blijven, ziekenhuizen en zorginstellingen ongekende prestaties leveren en veel bedrijven het moeilijk hebben, is het zoeken naar een evenwicht tussen de strijd tegen het virus en het op gang brengen van ‘het nieuwe normaal’. Veel belangrijke zaken die inwoners en ondernemers met hun gemeente afhandelen, kunnen dankzij digitalisering intussen gewoon doorgaan – op afstand.