partnermenu

zoeken binnen de website

Partnerpagina Centric

Centric-logo

partnerweblogs

  • Beloftes van een metaverse

    Complexe maatschappelijke opgaves waar gemeentes zich voor gesteld zien, vragen om technologie die complexiteit hanteerbaar maakt. Het liefst een technologie die mensen in staat stelt om creatieve oplossingen te vinden en te toetsen. Welke kansen biedt metaverse?

  • Den Haag gebruikt eDiensten met Haal Centraal

    De gemeente Den Haag is als eerste gemeente live met eDiensten in combinatie met Haal Centraal. De belangrijkste reden is dat moderne digitale dienstverlening gemak biedt voor de inwoners. De invoering is een zeer zorgvuldig proces, vertellen Willy Goudswaard en Jeroen van Dam, beiden werkzaam als Unitmanager Beheer & Verstrekkingen. Integriteit en veiligheid van de BRP staan immers voorop.

  • De peilstok in Key2Financiën

    De gemeente Hulst deed de Health Check Key2Financiën, om erachter te komen hoe het de software beter kan gebruiken. “Ik wilde graag weten wat er misschien efficiënter of logischer kan. Het leverde ons een aantal inzichten op waar we meteen mee aan de slag kunnen,” vertelt applicatiebeheerder Joyce Wauters.

  • Standaardisatie nodig om Common Ground écht van de grond te krijgen

    door: Eddy van de Werken

    Gemeenten hebben behoefte aan standaarden voor gegevensuitwisseling in Common Ground, niet aan nieuwe software die dat regelt. Dat is een conclusie uit het onderzoek dat Gartner deed naar NLX, in opdracht van de VNG. Waarom is NLX zo belangrijk voor het succes van Common Ground?

  • Location intelligence

    Locatie is als begrip heel bepalend in lokaal beleid. Waar plaatsen we iets, waar gebeurt iets? Nu elk plekje op de wereld een coördinaat heeft en bijna alles in de openbare ruimte kan worden geregistreerd, zijn slimme toepassingen mogelijk: location intelligence. Een logische schakel in het werken aan grote lokale opgaves en transities.

  • 5 tips om slimmer om te gaan met administratieve HR-processen

    door: Paulo Das Dores

    Heeft u als HR-professional nog altijd te veel administratieve taken op uw bord en te weinig tijd voor strategie? Is het lastig processen te veranderen die ‘nou eenmaal zo verlopen, omdat we al jaren zo werken’? Het doorbreken van deze situatie is moeilijk, maar… niet onmogelijk!

  • Geen wondermiddel tegen datalekken, wel deze tips

    Het aantal meldingen van datalekken in Nederland stijgt. Dat is niet zo gek: Nederland is in hoge mate gedigitaliseerd en daardoor is het risico op datalekken relatief hoog. Wat kun je doen om een datalek te voorkomen?

  • Hoezo niet flexibel?

    door: Eddy van de Werken

    Gemeenten hebben een aantal goede redenen om te werken aan Common Ground. Wij bouwen serieus mee aan deze nieuwe gemeentelijke informatievoorziening. Maar dat Common Ground nodig zou zijn omdat je met de bestaande informatievoorziening niet kunt inspelen op nieuwe uitdagingen, dat klopt niet. Enige nuancering is op zijn plaats.

  • Haal het beste uit de cloud

    door: Ilco Zegelaar & Eelco Labordus

    Voor een succesvolle overstap naar de cloud, is het van belang om mens, proces en technologie correct op elkaar af te stemmen. Om de juiste cloudstrategie te voeren en te implementeren, is er het Microsoft Cloud Adoption Framework voor Azure (CAF): een set hulpprogramma’s, richtlijnen en handleidingen die u helpen het optimale uit de cloudimplementatie te halen.

  • "Vergeet bol.com"

    De vergelijking tussen de gemeentelijke dienstverlening en die van online winkels zoals Bol.com wordt vaak getrokken. De gemeentelijke dienstverlening zou net zo goed moeten zijn. Sandra Post, strategisch product manager Burgerzaken bij Centric, is het daar niet mee eens. “Een nieuw paspoort of rijbewijs is geen boek dat je zomaar even koopt, dat vraag je eens in de tien jaar aan. Dat betekent dat het gemak in gebruik nog groter moet zijn dan bij Bol.com.”

  • Kandidaten matchen? Het blijft mensenwerk!

    door: Tristan Koch

    Tristan Koch - Centric

    Sociale vraagstukken los je niet alleen op, dat geldt ook voor Social Return. Centric werkt daarom samen met partners om kennis te delen en nieuwe collega’s te verwelkomen, vaak door te investeren in opleidingen op weg naar een arbeidsrelatie. Samen met onze partner Matchcare willen we de kwaliteiten van mensen die nu aan de zijlijn staan inzichtelijk maken. Daarom presenteren we nu Talentmatch als technologisch hulpstuk voor de sociale uitdaging van deze tijd.

  • Leuker kunnen we het niet maken, wel veiliger

    door: Eddy van de Werken

    Eddy van de Werken - Centric

    Op 12 oktober kopte Computable ‘Fiscus: beveiligen persoonsdata technisch onmogelijk’. Het artikel benadrukt dat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een belangrijke rol ziet voor privacy logging in het verantwoorden van gegevensverwerkingen. Sterker nog, de Autoriteit vindt dat organisaties daartoe wettelijk verplicht zijn.

  • Waarom zijn uitzonderingen de regel in uw parkeerbeleid?

    door: Kees-Jan de Graaf

    Onlangs bleek uit onderzoek van BNR in samenwerking met leverancier Esri dat veel gemeenten hopeloos achterlopen met het digitaliseren van hun dienstverlening. Het onderzoek spitste zich toe op drie thema’s: belastingen, meldingen over de openbare ruimte en bereikbaarheid van de gemeente.

  • De AVG in vijf concrete thema’s

    door: Gerard Stroeve

    Gerard Stroeve - Centric

    Op 25 mei 2018 treedt de algemene verordening gegevensbescherming (AVG, in het Engels de GDPR) in werking. Er geldt dan in de hele EU één zelfde wet over het bewaren, gebruiken en beschermen van persoonsgegevens. Heeft u alle wetsartikelen al doorgenomen? Onze experts wel! Ontdek in deze blog de vijf hoofdthema’s van de AVG. Zo heeft u houvast bij de implementatie van de wet.

  • Hoe Schiedam zéker weet dat de digitale parkeervergunning werkt

    door: Kees-Jan de Graaf

    Als Consultant Parkeren was ik onlangs in Schiedam om de gemeente te helpen bij de livegang van de digitale parkeervergunning. Ik verwachtte dat ik die klus zou gaan klaren samen met een aantal ambtenaren: een webformulier online zetten en ervoor zorgen dat onze applicatie kan communiceren met de voorkant, zo zag ik het voor me.