zoeken binnen de website

podium

Podium biedt plaats voor artikelen, visie en opinie van auteurs uit de publieke sector dan wel van auteurs op persoonlijke titel. De redactie behoudt zich het recht voor ingezonden artikelen te weigeren dan wel te redigeren of in te korten. Artikelen kunt u sturen naar redactie at ibestuur.nl

De overheid zit met haar hoofd in de cloud

door: Alex van den Bergh, 18 juli 2019

overheid en cloud

De overheid is altijd huiverig geweest voor het gebruik van public cloud. Logisch, want zaken als privacy, gegevensopslag en beschikbaarheid zijn voor overheidsinstanties extra belangrijk. Uit recent onderzoek blijkt dat de publieke sector de public cloud steeds meer omarmd. Vanwaar deze omslag?

reacties: 2

lees meer

Het onbenutte potentieel van de BRP

door: Eric Janse de Jonge, 9 juli 2019

basisregistraties

Bij de omschakeling van GBA naar BRP was een van de doelstellingen minder regeldruk voor burgers. Het Adviescollege toetsing regeldruk is gevraagd om het onderzoek naar die regeldruk te doen. Het ATR concludeert dat het beperken van de regeldruk de goede kant uitgaat, maar dat de mogelijkheden van de BRP nog lang niet ten volle worden benut.

reacties: 1

lees meer

Bedrijf zoekt universiteit

De opkomst van strategische publiek-private partnerships in onderzoek

door: Jasper Deuten en Sue-Yen Tjong Tjin Tai, 2 juli 2019

Aula TU Delft

Strategische publiek-private partnerships zijn in opkomst. Grote bedrijven ontwikkelen manieren om effectief en langdurig met zorgvuldig geselecteerde universiteiten samen te werken. Nederlandse universiteiten slagen erin om grote en wereldwijd opererende bedrijven aan zich te binden.

lees meer

Datagedreven overheid kan niet zonder bedrijfsleven

door: Steef de Vries en Christian Verhagen, 17 juni 2019

witwassen

Bij het aanpakken van maatschappelijke problemen komt steeds vaker datagedreven werken om de hoek kijken. Maar échte meerwaarde vindt pas plaats op het moment overheden, bedrijfsleven en de wetenschap de samenwerking opzoeken. “Als je besluit op deze manier samen te werken zul je zien dat grenzen vervagen en dat mensen met elkaar een band opbouwen.”

lees meer

PGB2.0: quick win of lijdensweg?

door: Henk Plessius, 11 juni 2019

Tweede Kamer

Al jaren wordt er gesteggeld om het pgb-systeem eenvoudiger te maken, maar tot nu toe schiet het niet echt op. Wat betreft Henk Plessius is de oplossing relatief simpel. “Laat de één loketgedachte los, richt de aandacht op het aanvraagproces en zorg dat papieren procedures worden gedigitaliseerd.”

reacties: 1

lees meer

Vijf adviezen voor BIT 2.0

door: Joost Visser en Bas Cornelissen, 4 juni 2019

Tweede Kamer

Of en zo ja, in welke vorm het Bureau ICT-Toetsing (BIT) verder gaat, is nog niet duidelijk. De geluiden daar over zijn divers. Joost Visser en Bas Cornelissen zien het BIT graag doorgaan, maar hebben wel adviezen voor een beter BIT. Volgens hen mag het BIT (2.0) meer de verbinding zoeken met kennispartners en kan het, naast kritische constateringen achteraf, een actievere rol invullen bij preventie.

reacties: 3

lees meer

‘Blockchain is niet meer dan een technologie’

door: Maarten Velthuijs, Jamal Vleij en Tom van Leijsen, 29 mei 2019

blockchain

In de afgelopen jaren zijn gemeenten op verschillende manieren ‘lekker gemaakt’ met blockchain. Het zou de heilige graal zijn, maar tot nu toe slaat het gebruik van blockchain bij die groep nog niet aan. Volgens Maarten Velthuijs, Jamal Vleij en Tom van Leijsen is blockchain in de kern ook niet zo interessant, maar wél welke toepassingen er mee worden gemaakt.

reacties: 4

lees meer

'Waarom ik partij ben in een rechtszaak tegen het vakantieregister'

door: Kathalijne Buitenweg, 20 mei 2019

Luchthaven

Vorige week is een rechtszaak aangespannen tegen Duitsland, Oostenrijk en meerdere luchtvaartmaatschappijen wegens het opslaan, verwerken en delen van te veel gegevens. Waarschijnlijk is de PNR-richtlijn strijdig met het Europees Grondrechtenhandvest. Om die reden heeft GroenLinks gevraagd om een rechterlijke uitspraak. Nu dat politiek niet gelukt is, sluit Kathalijne Buitenweg zich als burger aan bij de rechtszaak.

lees meer

'Veiling frequenties overstijgt vullen schatkist'

Maatschappelijke waarde 5G-netwerk zit in de toepassingen

door: Marijn Janssen, Fernando Kuipers en Jolien Ubacht, 16 mei 2019

5G

Lessen van 4G-frequentieveilingen laten zien dat vooraf nadenken over de eisen, zoals dekking, essentieel is. 5G is een kritische infrastructuur en gaat verder dan 4G, waardoor er ook eisen zoals minimale responsietijden, redundantie en resilience bijkomen. Deze zouden moeten worden meegenomen in een veiling. Vooraf regelen voor het versterken van het innovatieklimaat is beter dan achteraf lessen trekken.

lees meer

E-health: bezint eer ge begint

Van hype naar waardevol digitaliseren

door: Maartje Niezen, 11 april 2019

e-Health

De Nederlandse overheid stimuleert e-health omdat het bij zou dragen aan een toekomstbestendige gezondheidszorg. Maar we willen te veel en te snel. Om niet blind mee te gaan in het versnellen en opschalen van e-health, zullen we ons beter moeten bezinnen over welke initiatieven er toe doen.

reacties: 1

lees meer

Traditioneel kijken naar gebruik nieuwe technologie, vertraagt innovatie

door: Martin Pronk, 9 april 2019

Twitter - Facebook

Social media bieden, volgens Martin Pronk, voor ons land een uitgelezen kans om het voortouw te nemen om de wetgeving optimaal in te richten, waarbij we nadrukkelijk ook ruimte laten voor de vele mogelijkheden en kansen. Wanneer we dit signaal breder uitdragen, zullen we er op termijn de positieve gevolgen van zien.

lees meer

LegOps: schakel tussen beleid en uitvoering

Agile aanpak om tot een –I-uitvoerbaar beleid te komen

door: Peter Sciamanda en Jeroen Hak, 4 april 2019

schakel

Door middel van een Agile aanpak de kwaliteit en uitvoerbaarheid van toekomstige wet- en regelgeving verhogen, waarbij beleid en uitvoering blijvend samenwerken. Dat is de gedachte achter LegOps (Legislatie en Operatie). Dat de aanpak aanslaat blijkt onder meer uit het feit dat meerdere CIO’s bij uitvoeringsorganisaties sterk geïnteresseerd zijn.

reacties: 3

lees meer

Opheffen BIT is risico én kans voor Rijks IT

door: Frank Vogelezang en Sytse van der Schaaf, 11 maart 2019

Den Haag

Er komt vooralsnog geen verlenging voor het Bureau ICT-Toetsing (BIT), die in opdracht van de Tweede Kamer, grote rijksbrede IT-projecten vooraf en tijdens de looptijd controleert. De kennis en ervaring wordt de komende twee jaar overgebracht naar de CIO Offices van ministeries zelf. Deze vrijblijvende verplaatsing van de controlefunctie lijkt op het eerste gezicht desastreus. Tegelijkertijd biedt het ook tal van nieuwe kansen voor versteviging van grootschalige IT-programma’s bij de Rijksoverheid.

reacties: 1

lees meer

Informatiebeheer-by-design als standaard

door: Paul Deurvorst, Marco Klerks en Dirk Schravendeel , 28 februari 2019

digitaal archief

Obesitas en dementie. Woorden die je zou verwachten bij een congres over volksgezondheid, maar die onlangs werden uitgesproken tijdens een bijeenkomst over vernieuwende archiefconcepten. De hoeveelheid informatie die de overheid ontvangt, verwerkt, verstuurt en bewaart stijgt explosief. Tegelijkertijd bestaat er toenemende zorg over de terugvindbaarheid van informatie die – naast in databases – is vastgelegd in documenten.

reacties: 2

lees meer

We hebben deugden nodig voor ethische algoritmes

door: Marc Steen, 27 februari 2019

Podium Marc Steen

Het gaat steeds vaker over algoritmes en artificiële intelligentie (AI) in overheid en openbaar bestuur. Zo was daar het ‘Ongevraagd advies over de effecten van de digitalisering voor de rechtsstatelijke verhoudingen’ van de Raad van State, over geautomatiseerde besluitvorming, zelflerende systemen en ketenbesluitvorming. Een mooi onderwerp. Controversieel ook. In de context van bestuur wil je immers ook in kunnen grijpen in automatische besluitvorming en beslissingen kunnen traceren.

lees meer