zoeken binnen de website

Onze content is Waar·de·loos

door: Seger de Laaf | 25 september 2019

Waar·de·loos: dat definieert van Dale als iets zonder waarde. Zoals plastic tasjes of rietjes. Precies hoe wij al jarenlang met content omgaan: dump het online en kijk er nooit meer naar om – exact zoals Gerry McGovern het verwoordde in The psychology of cheap.

Bij deze strategie, als het er als één is, verliest vooral de klant. Keihard.

  • Tesla: Het interieur kent geen knoppen en starten kan met telefoon in je zak.
  • Uber: Drie keer klikken en daar komt dat autootje aanzwabberen op de kaart.
  • Picnic: Even de favorieten in het digitale mandje en zondagavond gaat de bel.

Iedereen vol lof op menig verjaardagsfeestje. Tsjonge jonge, wat gaat dat lekker makkelijk zeg.

Nu komt onze contentstrategie. Hier heeft uw honderd terabyte aan teksten, veel plezier!

foto seger Een klant op zoek naar informatie, volgens onze huidige strategie.

Terwijl iedereen vrolijk doorbabbelt over de laatste innovaties en de meest hoogdravende ethische dillema’s, heb ik na de vakantie mijn inbox schoongeveegd. Daar zitten, zonder overdrijven, minstens honderd nieuwe initiatieven of lanceringen in. Er is niet één iemand die schrijft: We hebben besloten hiermee te stoppen. Of dit en dat systeem samen te voegen. Arme contentmanagers en webmasters. GerryMcGovern sprak er één die de strijd allang heeft opgegeven, hij beschreef het als een datalake – go with the flow. En dan heb ik het nog niet eens over de duizenden websites en apps die we over die content heen leggen.

Maar er gloort hoop, al is het zonnestraaltje nog dun. Bij Algemene Zaken zijn er strakke protoypes in ontwikkeling, die een hoop overbodig kunnen gaan maken. Gelukkig zijn er nog collega’s die begrijpen dat less is more ook op ons van toepassing is, en dat onze klanten niet langer met een kayak door de smurrie kunnen varen.

Seger de Laaf is programmamanager bij de Rijksoverheid. Zijn blogs zijn op persoonlijke titel. Hij is ook lid van het actieteam van Gebruiker Centraal, een overheidsbrede kenniscommunity die streeft naar een servicegerichte en gebruiksvriendelijke (digitale) overheid.

tags: ,

Reactieformulier

De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht. U ziet eerst een voorbeeld en daarna kunt u uw bijdrage definitief plaatsen. Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond. Reacties zonder achternaam worden verwijderd. Anoniem reageren alleen in uitzonderlijke gevallen in overleg met de redactie. U kunt bij de vormgeving van uw reactie gebruik maken van textile en er is beperkt gebruik van html mogelijk.