Blog

Registratieplicht horeca

Er is een registratieplicht voor de horeca ingesteld. Hoeveel is die plicht waard zonder duidelijke regels en een goede wet?

Het kabinet kondigde aan dat er tijdens de coronacrisis een registratieplicht voor de horeca wordt ingesteld. Maar zonder duidelijke regels en een goede wet is zo’n plicht geen goed idee. Dan verliezen mensen het vertrouwen en zullen ze de maatregel proberen te omzeilen. Gelukkig kan de overheid dat eenvoudig voorkomen.

Vooropgesteld hebben wij niet de expertise om in schatten of de registratieplicht proportioneel en echt nodig is. Wel weten we dat maatregelen in het algemeen niets opleveren als ze niet effectief zijn en dat die effectiviteit valt op staat met vertrouwen van mensen. Dat vertrouwen kun je verdienen door minstens twee zaken goed te regelen: de registratieplicht wordt voorzien van een goede wet en de plicht wordt ingevoerd met zo min mogelijk risico’s voor horecaondernemers en gasten.

Om met die wet te beginnen. Een nieuwe wet biedt de meeste bescherming en de meeste duidelijkheid. In die wet zou je bijvoorbeeld moeten vastleggen waarvoor de gegevens wel en niet gebruikt mogen worden en hoe lang ze mogen worden bewaard. Dat schept niet alleen duidelijkheid voor bezoekers van de horeca, maar ook voor de ondernemer.

Richtlijnen

Daarnaast zou de overheid er goed aan doen om na te denken over hoe de plicht het best in de praktijk kan worden gebracht. Misschien kan België als voorbeeld dienen. In België wordt nu aan één persoon per gezelschap gevraagd om een e-mailadres óf telefoonnummer op te schrijven op een papieren formulier. Die gaat in een envelop en na twee weken wordt de envelop weggegooid. Door een papieren administratie verklein je de kans dat deze gevoelige gegevens ergens terecht komen waar je ze niet hebben wilt.

Eveline Doornhegge, een woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland, geeft in een interview aan dat ondernemers het nu al moeilijk hebbenIn Het Parool zegt zij: “Ik ga er niet van uit dat we dit maximaal faciliteren.”. Het is niet netjes om horeca-ondernemers op deze korte termijn te belasten met het uitzoeken hoe ze op een verantwoordelijke manier invulling kunnen geven aan de registratieplicht. Willekeur, lokale verschillen en verkeerde interpretatie van wat precies nodig is en wat mag, ligt dan ook op de loer.

Daarnaast wordt op het Belgische formulier iets anders ook goed geregeld. Je krijgt namelijk als bezoeker uitleg over de wet op basis waarvan je gegevens worden verzameld, en informatie over wat jouw rechten zijn. Zoals dat hoort.

Over de schutting

Helaas is het niet de eerste keer dat de overheid coronamaatregelen aankondigt en gehaast uitrolt zonder daarvan de risico’s te overzien en af te dekken.

Ons advies aan de overheid? Geef in een specifieke wet heldere kaders, bied ondernemers handvatten om de plicht met zo min mogelijk risico’s in de praktijk te brengen, en informeer bezoekers van de horeca wat hun rechten zijn. Het is allemaal niet zo ingewikkeld, al is een maatregel over de schutting gooien natuurlijk nóg simpeler.

Evelyn Austin is directeur van Bits of Freedom

Deze bijdrage is eerder geplaatst op de website van Bits of Freedom (CC BY-NC-SA 4.0)

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren