Blog

The masters of the screen

Digital natives zijn weliswaar masters of the screen, maar het herkennen van de juiste informatie en het op waarde schatten van de betrouwbaarheid ervan, is voor deze generatie een stuk lastiger.

Volgende week zit voor onze Haagse lezers de zomervakantie er weer op. Kunnen we ons weer met serieuzere zaken bezig houden dan met het Wilhelmus. Altijd goed om hoofd- en bijzaken te onderscheiden.

Volgens onderzoek van de Open Universiteit hebben de digital natives daar moeite mee. Werkgevers – meestal analoog geboren – dichten deze generatie die is opgegroeid met computertechnologie, allerlei mysterieuze vaardigheden toe die goed van pas komen op de hedendaagse werkvloer. Blijkt nu: ze zijn weliswaar masters of the screen maar ze hebben moeite met het herkennen van juiste informatie en het op waarde schatten van de betrouwbaarheid daarvan.

Deze enigszins verwarde generatie wordt ook niet echt geholpen door een bericht in de krant als zou de Europese privacywet die volgend jaar van kracht wordt, werkgevers verbieden om sollicitanten te Googelen. Volgens de wetstekst immers mogen werkgevers voortaan alleen nog maar noodzakelijke en relevante informatie verzamelen. Als je toch al moeite hebt met het beoordelen van waar of waan, zou je zo maar kunnen geloven dat je al je uitspattingen op Facebook kunt zetten en dat de Autoriteit Persoonsgegevens er wel voor zorgt dat er niemand meeleest. Wake up: anything you say can and will be used against you!

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren