Markt en overheid
Nieuws

Breda beschouwt ‘klantverhaal’ voor Microsoft niet als reclame

Screenshot uit de video | Beeld: Microsoft

De gemeente Breda figureert prominent op de website van techbedrijf Microsoft, in een ‘klantverhaal’ over het omarmen van innovatie met behulp van producten van Microsoft. Volgens de gemeente gaat het niet om een reclamecampagne.

Copilot

Het klantverhaal van Breda is onderdeel van een reeks verhalen op de website van Microsoft, waarin  onder meer bedrijven als Albert Heijn en de Nederlandse Spoorwegen figureren en steden als Montréal en Kaapstad. Het klantverhaal beschrijft hoe de gemeente Breda de krapte op de arbeidsmarkt trotseert door effectiever te werken met behulp van Microsofts AI-assistent Copilot.

In de bijbehorende video, die Microsoft deelde op LinkedIn, vertellen gemeentesecretaris/ algemeen directeur Lieke Hendrix, digitale innovator Gert-Jan Zandbergen en AI expert Peter Hulsmann over de innovatieve aanpak van hun gemeente. De video claimt dat de inzet van Copilot ze een besparing van 28 uur per maand oplevert.

We zien dit als een kans om kennis te delen en zichtbaar te maken hoe we als gemeente vernieuwen.
Woordvoerder van de gemeente Breda

Ervaringen delen

In de ogen van de gemeente Breda is er geen sprake van een reclamecampagne. ‘We zien dit als een kans om kennis te delen en zichtbaar te maken hoe we als gemeente vernieuwen,’ aldus een woordvoerder van de gemeente. ‘We werken hier aan mee omdat het een platform biedt om onze ervaringen te delen met andere gemeenten en overheidsinstanties.’

Volgens Breda is het belangrijk om te laten zien dat niet alleen commerciële organisaties nieuwe technologie kunnen adopteren, ‘maar dat dit met de juiste aanpak ook bij de overheid mogelijk is.’ Er is geen vergoeding ontvangen voor deelname, laat de woordvoerder desgevraagd weten. En aangezien het volgens de gemeente niet gaat om een reclamecampagne, is hierover door het college geen discussie geweest met de gemeenteraad.

Politieagenten figureren ook niet in een reclamevideo van BMW om te vertellen dat 'ie zo hard rijdt.
Marijn van Vliet, Stichting Digitale Infrastructuur Nederland (DINL)

‘Niet goed dat gemeente zich hiervoor leent’

Meerdere deskundigen op het gebied van integriteit dan wel citymarketing die iBestuur benadert, laten zich liever niet uit over deze specifieke casus. Experts op het gebied van digitalisering zijn uitgesprokener. ‘Waarom doen publieke bestuurders mee aan zo’n reclamefilmpje?’ vraagt Marijn van Vliet, directeur van de Stichting Digitale Infrastructuur Nederland (DINL), zich af op LinkedIn. Tegen iBestuur verduidelijkt hij: ‘Politieagenten figureren ook niet in een reclamevideo van BMW om te vertellen dat ‘ie zo hard rijdt.’

Claes de Vreese, universiteitshoogleraar AI en samenleving aan de Universiteit van Amsterdam, laat als algemene observatie weten: ‘Het lijkt me als uitgangspunt niet goed dat een gemeente zich hiervoor leent.’

‘Geen neutraal platform’

Reijer Passchier, hoogleraar digitalisering en de democratische rechtsstaat aan de Open Universiteit, vindt het een onverantwoorde zet van Breda. ‘De website van Microsoft is geen neutraal platform. Vanuit het oogpunt van de democratische rechtsstaat zou een gemeente als Breda zich niet moet lenen voor  reclame voor specifieke bedrijven en specifieke producten, zeker aangezien er haken en ogen kleven aan Copilot op het gebied van privacy, copyright en klimaat. We hebben net de discussie over digitale soevereiniteit gehad. Gemeenten zijn extreem afhankelijk van Microsoft, met name door hun cloudbeleid. Dan is het raar dat een gemeente andere gemeenten aanraadt om zich nóg meer met Microsoft te verweven.’

Lees ook:

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren