Niet nieuw, maar momenteel erg in de belangstelling bij gemeenten: selfservice. Wonderlijk hoe aandacht voor een bepaald onderwerp soms een vlucht neemt. Op het gebied van elektronische dienstverlening bij de lokale overheid heeft dat te maken met het toenemende besef dat mensen hun zaken graag regelen waar en wanneer het hen uitkomt.
Als burgers niet gewend waren aan bijvoorbeeld online winkelen en bankieren, zou elektronische dienstverlening door de lokale overheid nooit zijn aangeslagen. Uiteraard helpt stimulans van het Rijk, in de vorm van het programma Digitaal 2017, ook mee.
Online? Dat spreekt vanzelf!
Het is niet moeilijk om te bedenken welke diensten als eerste in aanmerking komen om door burgers zelf te laten uitvoeren: het online aangeven van een geboorte en het voornemen om te gaan trouwen spreken tot de verbeelding. Heel herkenbaar en gemakkelijk voor de burger.
Burgers vinden het vanzelfsprekend dat het contact dat zij – vaak verplicht – hebben met hun gemeente ook via internet kan verlopen. Burgers zelf hun gegevens laten muteren, met alle voorwaarden die daaraan verbonden zijn, is inmiddels gebruikelijk.
Beschikbaarheid van stembureauleden
Het mes snijdt ook aan de andere kant: gemeenten worden zelf ook beter van de transitie naar digitale dienstverlening. Interne processen verlopen daardoor namelijk een stuk efficiënter. Als productmanager houd ik bij het ontwikkelen rekening met de herkenbaarheid en het gemak van elektronische diensten voor de burger. Maar minstens zoveel aandacht (soms zelfs nog iets meer) is er voor wat een nieuwe dienst gemeenten oplevert.
Neem de controle op de beschikbaarheid van stembureauleden. Voor de beoogde leden maakt het weinig uit of ze hun beschikbaarheid per brief of online doorgeven. Maar het scheelt de gemeente een enorme hoeveelheid werk wanneer dat via internet gaat, zeker wanneer de gehele administratieve rompslomp als sneeuw voor de zon verdwijnt omdat mutaties automatisch worden verwerkt.
Allemaal digitaal
En zo is met apps en digitale dienstverlening bijna iedere handeling een stuk efficiënter te maken. Wie werkt bij een gemeente weet hoeveel tijd er gaat zitten in de voorbereiding van verkiezingen. Daarom hebben we de eDienst Aanmelden stembureauleden ontwikkeld.
U merkt het: of de doelgroep nu groot is, denk aan het doorgeven van verhuizingen, of klein, zoals in het voorbeeld van de stembureauleden: digitaliseren lóónt.
Wilt u meer weten over het online aanmelden van stembureauleden of een van onze andere gemaksverhogende e-diensten? Mail me gerust!
Sandra Post houdt zich als strategisch productmanager Burgerzaken onder meer bezig met de ontwikkelingen rondom Operatie BRP.