Data en ai
Nieuws

Consumentenbond begint een rechtszaak tegen Google

Zoekscherm van Google op tablet
Google heeft advertentieruimte op sites, en verkoopt die aan adverteerders. Daardoor krijgen mensen reclameboodschappen te zien als ze een site bezoeken. | Beeld: Shutterstock

De Consumentenbond sleept Google voor de rechter. Volgens de Nederlandse organisatie is de manier waarop het Amerikaanse techbedrijf gegevens van mensen verzamelt in strijd met de privacyregels. De bond wil dat Google daarmee stopt, en eist bovendien een schadevergoeding van 750 euro per gebruiker. Google heeft laten weten nog niet te reageren, meldt AG Connect, omdat de dagvaarding nog niet binnen is.

De Consumentenbond had de start van de claimprocedure in mei al aangekondigd, en gedreigd met een gang naar de rechter. Dat wordt nu doorgezet. Volgens de bond hebben ruim 82.000 mensen zich nu aangesloten bij de schadeclaim.

Advertentieveilingen

De zaak draait om zogeheten advertentieveilingen. Google heeft advertentieruimte op sites, en verkoopt die aan adverteerders. Daardoor krijgen mensen reclameboodschappen te zien als ze een site bezoeken. Het plaatsen van die advertenties gaat volledig geautomatiseerd. Dankzij cookies weet Google dat mensen bijvoorbeeld op zoek zijn naar een wasmachine of een nieuwe auto.

De Consumentenbond voert de zaak samen met de Stichting Bescherming Privacybelangen. De voorzitter van de stichting, Ada van der Veer, zegt in een toelichting: “De Stichting heeft met Google over al deze zaken gesproken, zonder resultaat. Het is nu aan de rechter om de praktijken van Google een halt toe te roepen.”

Ook Facebook ging al in de fout

In maart was de Amsterdamse rechtbank het met de Consumentenbond eens dat Facebook tussen 1 april 2010 en 1 januari 2020 in de fout is gegaan bij de verwerking van Nederlandse persoonsgegevens. Persoonsgegevens van Facebookgebruikers uit Nederland werden zonder toestemming gebruikt voor advertentiedoeleinden, maar dat mocht in dit geval niet volgens de wet.

Reactie Google

Bij de aankondiging van de claim in mei zei het bedrijf privacyklachten heel serieus te nemen. “De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt om de hoeveelheid data die onze producten gebruiken te minimaliseren en ze toch even nuttig te houden. Daarnaast hebben we het makkelijker gemaakt om gegevens in accounts te beheren of te verwijderen”, stelde een Google-woordvoerder toen. De dagvaarding van de Consumentenbond hebben ze nog niet ontvangen.

 

Lees ook:

 

 

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren