Doorzettingsmacht
Het vergroten van het vertrouwen van burgers in de overheid begint met een goede dienstverlening. Daarmee kunnen medewerkers hun werk beter doen, bijvoorbeeld doordat ze alle relevante informatie snel inzichtelijk hebben. Goede dienstverlening gaat ook over het helpen van burgers buiten kantooruren, bijvoorbeeld met self service op digitale kanalen. Waarmee je als burger zelf gegevens kunt aanpassen als die niet kloppen. De overheid is nu vooral aan het zenden, dat kan volgens Marcel Swart van Salesforce veel interactiever.
Dit is allemaal mogelijk met huidige, innovatieve technologie. De overheid kan deze veel beter benutten als er een meer open samenwerking met de markt zou zijn. Die is er nu weinig, mede omdat de Nederlandse overheid krampachtig omgaat met het hele aanbestedingstraject. De aanbestedingswet biedt wel degelijk voldoende mogelijkheden om in dialoog te gaan met de markt. Die ruimte om je door de markt te laten informeren en inspireren wordt nu vaak niet benut. De markt is daarentegen wel bereid om die samenwerking aan te gaan.
Een kabinet met een minister van Digitale Zaken zou voor het functioneren van de Nederlandse overheid een goede zaak zijn. In het diverse landschap van aanbestedende diensten, zijn het vooral de grote overheidsorganisaties die de IT-functie op de juiste plek belegd hebben. Voorbeelden daarvan zijn de Belastingdienst, het UWV en de Kamer van Koophandel.
Daarentegen zijn er ook overheidsorganisaties die geen doorzettingsmacht hebben als het gaat om generieke IT-voorzieningen. Terwijl dat wel noodzakelijk is om de gewenste digitale transformatie door te voeren en daarmee de dienstverlening en betrouwbaarheid naar burgers en bedrijven te vergroten. Er gaat al veel goed, maar de overheid kan veel meer automatiseren dan ze denkt”
Daarentegen zijn er ook overheidsorganisaties die geen doorzettingsmacht hebben als het gaat om generieke IT-voorzieningen. Terwijl dat wel noodzakelijk is om de gewenste digitale transformatie door te voeren en daarmee de dienstverlening en betrouwbaarheid naar burgers en bedrijven te vergroten. Er gaat al veel goed, maar de overheid kan veel meer automatiseren dan ze denkt.
Marcel Swart is Account Director Centrale Overheid bij Salesforce