Een recente kopregel van NRC Handelsblad loog er niet om: “Gemeenten mailen onveilig over kinderen”. Volgens psychologen houden gemeenten zich niet aan de regels voor veilig mailverkeer. Vertrouwelijke informatie over (jeugdige) patiënten wordt onbeveiligd verzonden via gewone e-mail berichten. Toch is de voorziening die beveiligd verkeer mogelijk maakt allang beschikbaar: de Berichtenbox voor bedrijven.
Uit een recente rondvraag van NRC Handelsblad bleek: “Tientallen gemeenten vragen jeugdpsychologen en psychotherapeuten vertrouwelijke informatie over patiënten te versturen via gewone, dus onbeveiligde, e-mail.” Dat druist in tegen de Wet bescherming persoonsgegevens. Versleuteling van gegevens is noodzakelijk, zegt het College Bescherming Persoonsgegevens (CPB). Bij gewone e-mail verbindingen is daarvan echter geen sprake. Een ongewenste situatie dus, maar geheel onnodig. Want het antwoord voor beveiligd e-mailverkeer bestaat al lang. Alle gemeenten zijn sinds 2009 aangesloten op de Berichtenbox voor bedrijven. En die garandeert veilig berichtenverkeer. Het bestaan ervan en de werking zijn echter bij veel gemeenten nog onbekend. Hoogste tijd om daar juist nu wat aan te doen.
Wat is de Berichtenbox voor bedrijven?
De Berichtenbox voor bedrijven is een beveiligd e-mailsysteem tussen overheden onderling én tussen overheden en bedrijven.. Hiermee wisselen ondernemers – en bijvoorbeeld ook psychologen en andere zorgverleners – digitaal berichten uit met onder andere gemeenten. De Berichtenbox voor bedrijven is speciaal opgezet door het Ministerie van Economische Zaken om (privacy)gevoelige informatie veilig en soepel uit te wisselen. Hiermee kunnen ook (officiële) procedures gemakkelijker en sneller worden afgehandeld. En dat leidt tot administratieve lastenverlichting en tot een betere overheidsservice.
Hoe activeert u de berichtenbox?
Bij de meeste medewerkers van gemeenten is onbekend dat er een aansluiting op de berichtenbox voor bedrijven bestaat. En als die bekendheid er wel is, laat de kennis over het gebruik te wensen over. Het activeren en daadwerkelijk gebruiken van de berichtenbox is echter heel eenvoudig. U gaat binnen uw gemeente allereerst na wie de berichtenbox onder zijn hoede heeft. Hij hij/zij is bevoegd medewerkers toegang te geven. Meestal biedt de afdeling ICT uitkomst. Maar even bellen met de service desk van de Berichtenbox voor Bedrijven via telefoonnummer 14088 (standaard tarief.) kan ook. Daar zijn de bevoegde beheerders van alle gemeenten geregistreerd. Overigens kunt u bij de servicedesk ook terecht met al uw eventuele andere vragen. Nadat u vervolgens door uw bevoegde collega gemachtigd bent kunt u veilig en snel berichten uitwisselen met de berichtenbox van uw zorgverleners.
Dienstverleners sluiten aan
Uw gemeentelijke Berichtenbox voor bedrijven communiceert uitsluitend met andere berichtenboxen. Die van uw dienstverlenende psychologen of psychotherapeuten bijvoorbeeld. U kunt uw dienstverlener vragen een Berichtenbox voor bedrijven aan te maken en u de naam van de Berichtenbox door te geven. Dan kunt u gelijk veilig en betrouwbaar met elkaar berichten met bijlagen uitwisselen. Op die manier kan onbeveiligde en privacy gevoelige informatie via e-mail snel tot het verleden behoren.
Meer weten over de Berichtenbox? Kijk op www.berichtenboxvoorbedrijven.nl
Dag Sita,
Zou ik
delen vanjouw artikel op Gemeente.nu mogen gebruiken? Natuurlijk onder juiste vermelding en verwijzingGraag hoor ik van je. Groet, Jurriën Holthuis, redactie Gemeente.nu
Wat een geweldig goed idee.
De berichtenbox voor bedrijven is in het kader van de Europese Dienstenrichtlijn ooit ontwikkeld voor een beveiligde informatie-uitwisseling tussen overheden en bedrijven en nauwelijks van de grond gekomen.
Met dit voorstel zal het gelijk zijn toegevoegde waarde bewijzen.