Blog

Goede ICT’ers

Hoe vind je goede ICT'ers? Zorg voor een leuke en uitdagende werkomgeving, dan komen de goede mensen ook.

Het vinden van goede ICT’ers is altijd al een hele klus. Maar voor lokale overheden leek het soms echt niet te doen. Toch hebben wij in de afgelopen periode hele goede mensen kunnen aannemen. Dat verbaast me. En het maakt me trots op mijn organisatie. Want daar kiezen ze tenslotte voor. Alle ICT-functies zijn ondergebracht binnen onze organisatie. Van CISO, informatieadviseur tot servicedesk.

Lang leek het heel erg lastig om goede ICT’ers te vinden. Het leek erop alsof ze echt liever bij een organisatie werkten waar ICT de corebusiness was, waar een leaseauto bij hoorde én het grote geld.

Onze strategie, in de vijf jaar dat we bestaan, is erop gericht geweest om onze jonge mensen de kans te geven zich te ontwikkelen. Omdat ik als examinator/docent betrokken ben bij de Hogeschool Rotterdam hebben we ook regelmatig jonge professionals kunnen aannemen. Soms eerst voor een afstudeeronderzoek en daarna als trainee. De afdeling professionaliseert en de medewerkers groeien mee. En bij het vertrek van meer ervaren mensen, is het ook handig om toch weer ervaren mensen aan te trekken. En dat lukte vrijwel niet.

Wij hebben toen het roer omgegooid. We zijn niet meer op zoek gegaan naar medewerkers die we via een deta-vast constructie wilden aannemen, voornamelijk vanuit een risicomijdende gedachte. Nee, we zijn op zoek gegaan naar goede ervaren mensen in de markt. Een goede procedure met een risico voor de kandidaat en voor ons. En ons Unique Selling Point bleek onze cultuur te zijn. Verwoord in de vacaturetekst.

“Ons DNA.
Wij zijn een jonge club mensen met een no-nonsense aanpak. We zijn lekker direct naar elkaar, hebben veel plezier, ondernemen ook buiten kantoortijd allerlei activiteiten, gaan jaarlijks 2 dagen met elkaar weg en werken vooral hard. Maandelijks lunchen we met de hele afdeling en delen dan alle nieuwtjes met elkaar. Een lekker gemotiveerd team. Op technologisch gebied werken we ieder jaar aan een innovatie project. Kortom: een jonge, professionele organisatie waar je veel kansen krijgt om jezelf te ontwikkelen en ook verantwoordelijkheden krijgt. Je kunt flexibel werken en krijgt hiervoor ook de middelen.”

En wat blijkt: ervaren ICT-professionals uit andere organisaties werden hierdoor getriggerd. Van andere gemeenten, van andere overheidsorganisaties maar ook uit het bedrijfsleven. Gewoon omdat ze sfeer, slagkracht, betrokkenheid en flexibiliteit zoeken. En daarvoor willen ze best hun zekerheid opgeven voor iets nieuws en ook de leaseauto is minder belangrijk. Een betere privé-werkbalans, minder in de file staan en toch leuk werk doen in een goed team. Dat maakt mij trots. Trots op onze afdeling, onze cultuur en de kansen die iedereen hier krijgt en pakt. En de nieuwe collega’s die geven na enkele maanden aan dat het ook werkelijk zo is. De vacaturetekst klopt dus met de werkelijkheid. Dat is dus de eerste stap: zorg voor een leuke en uitdagende werkomgeving, dan komen de goede mensen ook.

We betalen nog steeds niet de topsalarissen, maar leuk dat we het hebben met elkaar en wat wordt er hard gewerkt! We zijn weer bijna op volle sterkte. En die jonge ambitieuze collega’s, ook die krijgen kansen bij ons. Iedereen inzetten op zijn/haar kracht. Zo leren we iedere dag weer, met en van elkaar. En een weekendje Preston Palace met de afdeling heb ik daar persoonlijk best voor over.

Marlène Geskes is afdelingshoofd ICT bij de IJsselgemeenten

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren