Overheid in transitie
Nieuws

Inloggen DigiD met SMS-authenticatie blijft ook na 1 juli mogelijk

Portret staatssecretaris Alexandra van Huffelen
Alexandra van Huffelen wil nadrukkelijke aandacht voor digitale toegankelijkheid voor burgers. | Beeld: De Beeldredaktie

In antwoord op Kamervragen stelt staatssecretaris Alexandra van Huffelen dat de zorg dat een groep burgers door strengere beveiligingsmaatregelen geen gebruik meer kan maken van digitale diensten van de overheid, ongegrond is. ‘Inloggen met SMS blijft op 1 juli beschikbaar,’ schrijft zie. Hoe lang deze relatief onveilige inlogmethode in stand blijft, is nog onbekend.

Ze geeft hiermee antwoord op vragen van de leden Rahimi en Slootweg over het bericht ‘Digitale identiteit voor burgers: doelen behaald, maar nog onduidelijkheid over toekomstige inlogmiddelen’. ‘Op 1 juli aanstaande zijn er nog geen directe gevolgen voor burgers en bedrijven voor de digitale toegang tot de overheidsdienstverlening op grond van de Wet Digitale Overheid (WDO),’ legt de staatssecretaris voor digitalisering uit in haar beantwoording.

‘Het is belangrijk dat inloggen met DigiD bij de overheid en bij andere organisaties veilig, betrouwbaar en toegankelijk is en blijft. Voor veel overheidsdiensten loggen mensen nu in met de DigiD-app of een SMS-code naast hun gebruikersnaam en wachtwoord. Daarbij merk ik op, zoals ik eerder al aan uw Kamer heb gemeld, dat de mogelijkheid om in te loggen via SMS-authenticatie vooralsnog behouden blijft.’

Afweging maken tussen veiligheid en toegankelijkheid

Het toepassen van hogere betrouwbaarheidsniveaus zorgt ervoor dat de (digitale) dienstverlening (van de overheid) veiliger is en een nauwkeurigere identiteitsvaststelling mogelijk maken. ‘Maar dit vraagt wel ‘altijd nadrukkelijke aandacht voor digitale toegankelijkheid voor burgers’, erkent de staatssecretaris.

Het kan lastig zijn voor burgers om volwaardig digitaal mee te doen. Ze vindt dat er om die reden altijd een goed werkend en toegankelijk fysiek alternatief zijn om in contact te treden met publieke dienstverleners. ‘De afweging tussen veiligheid en toegankelijkheid staat daarom centraal bij de doorontwikkeling van inlogmiddelen en bij het onderzoek naar de toepassing van hogere betrouwbaarheidsniveaus.’

Ondersteuning

Ze verwijst daarbij voor hun bij digitale dienstverlening naar onder andere de Informatiepunten Digitale Overheid (IDO’s) en de helpdesk van DigiD en eHerkenning. Daarnaast moeten ook burgers elkaar kunnen helpen. Van Huffelen schrijft dat ze bezig is ‘met het verder ontwikkelen van voorzieningen voor digitaal machtigen en vertegenwoordigen, zodat een burger ook iemand anders kan vragen iets voor hem of haar te regelen’.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd bij onze collega’s van AG Connect.

 

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren