Medeoverheden en overheidsorganisaties zijn zelf verantwoordelijk voor het toegankelijker maken van hun websites en apps.’ Dat schrijft staatssecretaris Knops (Binnenlandse Zaken, CDA) in antwoord op Kamervragen over de toegankelijkheidscijfers. Op 23 juni was er slechts één overheidsapp volledig toegankelijk – de Berichtenbox-app van Logius.
Beeld: Shutterstock
A | voldoet volledig | 1 |
B | voldoet gedeeltelijk | 22 |
C | eerste maatregelen genomen | 27 |
D | voldoet niet | 58 |
Bron: Rijksoverheid.nl
Verantwoordelijkheid
De leden leden De Kort en Rajkowski (beiden VVD) vroegen zich af wat de staatssecretaris ging doen om de digitale toegankelijkheid te verbeteren, maar volgens Knops ligt de verantwoordelijkheid waar die hoort: bij de eigenaar. Er is wel, met subsidie vanuit het rijk, een aanjaagteam geformeerd dat op pad gaat om bestuurders en raadsleden te informeren over digitale toegankelijkheid.
Weinig status A
De deadline voor het publiceren van de toegankelijkheidsverklaringen, een verplichting voor overheden, was 23 juni. Volgens onderzoek van Stichting Appt was er toen van 80 procent van de apps geen informatie beschikbaar en voor de ontbrekende verklaringen waren de verwachtingen niet hoog: ‘Van de 400 verklaringen die ontbreken verwachten we dat weinig de app status A zal halen.’
Toezichtrol raden
Volgens Knops zijn de toegankelijkheidsverklaringen iets wat volksvertegenwoordigers kunnen gebruiken: ‘Bestuursorganen met een toezichthoudend mandaat, waaronder gemeente- en waterschapsraden en provinciale staten, kunnen deze verklaringen gebruiken om invulling te geven aan hun toezichtrol.’
Dit artikel werd eerder gepubliceerd op binnenlandsbestuur.nl