Eind vorig jaar kreeg Lodewijk Asscher een aanjaagrol bij het kenniscentrum voor veiligheid en digitalisering. Minister Robbert Dijkgraaf van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft hem nu ook als voorzitter benoemd bij de Digitaliseringsimpuls Onderwijs. Hij volgt per 1 januari 2023 ad interim voorzitter Hans Nederlof op.
Lodewijk Asscher | Beeld: Creative Commons (CC BY 2.0)
Tot de taken van de voorzitter behoort het opbouwen van dit achtjarige overheidsprogramma voor (meer) digitalisering in en van het onderwijs. Asscher zal ook gaan over de benoeming van overige bestuursleden. Digitaliseringsimpuls Onderwijs is blij met zijn benoeming. “De zeer betrokken wijze waarop Asscher spreekt over verbinding tussen alle sectoren in het onderwijs, met name over het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs, heeft hen overtuigd van zijn enthousiasme”, zo luidt de verklaring. “Met zijn passie voor het onderwijs, zijn inhoudelijke kennis en verbindend vermogen, is hij een aanwinst voor het programma”, schrijft Digitaliseringsimpuls Onderwijs in een persbericht.
Digitaliseringsimpuls Onderwijs is een achtjarig programma om het onderwijs in het mbo, hbo en wo te verbeteren door de kansen van digitalisering beter te benutten. Met als belangrijke voordelen:
- Lerenden (16-99 jaar) vinden makkelijker het onderwijs dat past bij hun persoonlijke behoeften, kennis en vaardigheden, binnen de eigen onderwijsinstelling maar ook daarbuiten.
- Docenten krijgen meer gelegenheid om hun onderwijs te vernieuwen.
- Onderwijsinstellingen spelen sneller en beter in op veranderingen in de arbeidsmarkt.
- De organisatie van het onderwijs is zo ingericht dat het docenten ondersteunt bij hun werk en geen drempels opwerpt.
- Docenten en lerenden krijgen beter toegang tot digitale leermaterialen.
- Lerenden zijn goed toegerust op de arbeidsmarkt dankzij uitstekende digitale vaardigheden.
- Door goed gebruik van studiedata is studiebegeleiding beter af te stemmen op lerenden.