Overheid in transitie
Nieuws

Nederland in de subtop met digitale overheidsdiensten binnen EU

Nederland behoort tot de subtop als het gaat om digitale publieke dienstverlening in Europa. Dat blijkt uit de eGovernment Benchmark 2025, een jaarlijks onderzoek in opdracht van de Europese Commissie. Nederland staat op de achtste plaats van de 27 EU-lidstaten en scoort bovengemiddeld op zowel de online beschikbaarheid van diensten als op gebruiksvriendelijkheid en cybersecurity.

Volgens het rapport, uitgevoerd door Capgemini, Sogeti, IDC en Politecnico di Milano, halen de Nederlandse digitale diensten 87 van de 100 punten voor burgers en 89 punten voor bedrijven. Dat is hoger dan het Europese gemiddelde van respectievelijk 82 en 86 punten.

Opvallend is de verbetering bij specifieke dienstverlening, zoals justitie en belastingzaken. Ook de digitale toegankelijkheid is goed ontwikkeld: Nederland scoort 93 van de 100 punten op gebruiksvriendelijkheid, waar het EU-gemiddelde op 76 ligt. Op het gebied van cybersecurity is Nederland eveneens vooruitstrevend; het land haalt 77 punten tegenover het Europese gemiddelde van 42.

Grensoverschrijdende diensten blijven achter

Toch zijn er aandachtspunten. Grensoverschrijdende digitale diensten blijven achter, met name voor buitenlandse gebruikers. Nederland scoort 80 punten op dit vlak, terwijl nationale gebruikers gemiddeld beter bediend worden. De naleving van de Single Digital Gateway-verordening (SDGR), die grensoverschrijdende procedures moet verbeteren, blijft in Nederland met 49 punten achter bij het EU-gemiddelde van 63.

Het rapport benadrukt dat verdere samenwerking binnen de overheid nodig is om technologie optimaal in te zetten voor burgers en bedrijven. Ook het gebruik van kunstmatige intelligentie biedt mogelijkheden, al bevindt Nederland zich daarin nog in de beginfase.

Opvallend dit jaar is de zichtbare toename in het gebruik van kunstmatige intelligentie om de gebruikerservaring te verbeteren. Zo maakt inmiddels 43% van de Europese overheidsportalen gebruik van chatfunctionaliteiten, met name binnen digitale diensten voor bedrijven. In Nederland ligt dit aandeel lager met 11%.

Lees meer:

 

 

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren