Onderzoek: Mensen weten niet wat data delen inhoudt
Bij het gebruik van apps en websites zijn mensen verplicht mogelijkheden in te stellen in hoeverre ze gevolgd mogen worden met trackingtechnologie zoals cookies en andere methoden. Maar uit onderzoek blijkt dat mensen geen idee hebben wat tracking eigenlijk is, laat staan over wat de voor- en nadelen zijn die daaraan kleven.
Open voor de eerste keer een iPhone-app en er verschijnt de vraag: “Vraag app om niet te tracken”, of: “Sta toe”. Het is onderdeel van het App Tracking Transparency framework dat Apple in 2021 introduceerde om meer gebruikers meer zeggenschap te geven over de data die de app deelt met de makers. Bij Android-telefoons kunnen gebruikers daar keuzes over maken in de instellingen. Maar bij 43% van de telefoongebruikers levert de vraag verwarring op, of weten zij niet wat app-tracking eigenlijk is, zo blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Bath. Volgens de onderzoekers is dit de eerste wetenschappelijke analyse van de besluitvorming van mensen die met een trackingverzoek worden geconfronteerd.
Tracking is meer dan het delen van fysieke locatie
De meest voorkomende misvatting (24%) is dat tracking te maken heeft met het delen van fysieke locatie. De ondervraagden dachten dat ze bijvoorbeeld tracking moesten accepteren omdat anders besteldiensten, gezondheids- en fitnessdiensten niet zouden werken. Tracking is echter het delen van gegevens over het gedrag op internet waardoor adverteerders beter in staat zijn gericht advertenties te tonen.
Meer dan de helft (51%) van de deelnemers aan het onderzoek zei privacy en veiligheid belangrijk te vinden en dat ze zich zorgen maakten over de veiligheid van de gegevens die over hen zijn verzameld. Uit het onderzoek blijkt echter dat er geen associatie is tussen zorgen over privacy in het dagelijks leven en het gedrag ten aanzien van het accepteren van tracking.
Misleidende taal vaak de oorzaak
De verwarring wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het gebrek aan duidelijke bewoordingen die de bedrijven gebruiken bij het presenteren van keuzes. “Die zijn makkelijk verkeerd te interpreteren”, zegt Hannah Hutton, postdoc-onderzoeker aan de School of Management van de University of Bath. Ze noemt het voorbeeld van modehuis ASOS dat aangeeft: ‘We gebruiken uw data om u een meer persoonlijke ASOS-ervaring te geven en uw app nog geweldiger te maken’. “Dan is het geen verrassing dat mensen denken dat ze door toestemming te geven meer functionaliteit in de app krijgen in plaats van gewoon meer persoonlijke advertenties.”
Dit en andere resultaten uit het onderzoek tonen aan dat de meeste mensen geen idee hebben hoe hun data worden gebruikt. “Elke dag delen vele miljoenen mensen informatie met techbedrijven. Hoewel sommige informatie essentieel is voor het correct functioneren van deze dienstverlening, stellen andere gegevens hen in staat geld te verdienen met advertentieverkoop. Meta voorspelde meer dan 10 miljard dollar te verliezen doordat mensen tracking weigeren”, zegt David Ellis, a professor of Behavioural Science en mede-auteur van het onderzoek. “Hoewel mensen nu bekend zijn met PIN-nummers en gezichtsherkenning om onze apparatuur te beschermen, moet er nu meer gedaan worden zodat mensen eerlijke beslissingen kunnen nemen over welke data worden gebruikt in de digitale wereld.”
Dit artikel werd eerder gepubliceerd bij onze collega’s van AG Connect