Afgelopen week bleek uit een peiling door Kennisnet dat scholen in het lesprogramma meer aandacht willen voor programmeren, om kinderen daarmee beter voor te bereiden op werk of een vervolgopleiding. Tegelijkertijd geven de scholen aan ze nog niet goed weten hóe. Laat ik een suggestie doen.
Iedere twee jaar komen er ongeveer veertig kinderen van de Goudse Weekendschool bij ons op bezoek. Centric is al jaren als hoofdsponsor verbonden aan de Weekendschool, waar kinderen die van huis uit wat minder kansen hebben de ruimte krijgen om zich ontplooien.
De kinderen van 10 – 14 jaar krijgen op zondag les van mensen die met enthousiasme vertellen over hun beroep. Dit jaar doe ik dat voor de tweede keer. De kinderen krijgen hierdoor meer zelfvertrouwen, zicht op hun eigen talenten en hun binding met de samenleving neemt toe. Hierdoor vinden ze makkelijker hun plek in de samenleving.
Verzetsmuseum
Mijn collega’s die het organiseren, hadden een gevarieerd programma opgesteld. Een van de collega’s nam de kinderen mee in de wereld van 3D printing en digitale kunst, een ander vertelde over virtual reality en een rondleiding in het datacenter stond ook op het programma. Zelf heb ik gesproken over de apps die Centric ontwikkelt voor de overheid.
Nu is overheidsautomatisering voor tieners niet het meest aansprekende onderwerp. Het is dus altijd even zoeken naar een haakje waarmee je hun belangstelling kunt wekken. Met apps gaat dat al een stuk beter dan de grote administratieve systemen waarmee je belastingaanslagen oplegt, de gemeentelijke begroting bewaakt of uitkeringen berekent. Bovendien leveren we ook apps voor inwoners en met de route-app xplre Gouda kom je al een stuk dichter bij hun leefwereld – letterlijk.
Als onderwerp voor de les kozen we een bijzonder project dat we uitvoeren met het Verzetsmuseum. Samen met het museum ontwikkelen wij een set apps voor een lesprogramma in de strijd tegen onrecht en onverschilligheid. Dat doen we op basis van ‘touchtafels’ (grote tablets op poten) en de digitale collectie van het museum. Voor dit project konden we de input van de kinderen van de Goudse Weekendschool goed gebruiken.
Eén, twee, drie, vier… appje van papier!
Samen met een van onze user experience-designers zijn we daarom aan de slag gegaan. We hebben een les ontwikkeld waarbij de kinderen met een papieren prototype en een Prittstift de interface van de app in een voor hun logische manier ordenen. Waar zouden zij het menu willen hebben? Wat is de beste plek voor een knop of een foto? De kinderen plakten naar hartenlust hun eigen app in elkaar. Paper prototyping heet dat. Na afloop gaven ze elkaar feedback en legden zij uit waarom zij bepaalde keuzes hadden gemaakt. Het was een erg leuke middag! En hopelijk hebben we enkele kinderen gemotiveerd voor een baan in de ICT!
Uit de peiling bleek dat er al aandacht is voor programmeren in de klas. Vaak gaat het dan om het oplossen van een probleem in computertermen en een taak geautomatiseerd laten uitvoeren. Wat zou het goed zijn als we ook van jongs af aan de gebruiker centraal stellen bij het ontwerp en de kinderen leren in een groep samen te werken. Met paper prototyping kan dat op een leuke manier. Welk kind houdt er nou niet van knippen en plakken?
Paper prototyping werkt trouwens ook prima voor volwassen; het is zelfs een veelgebruikte methode in user centered design. Werkt u bij de overheid en benieuwd naar manieren om de gebruiker centraal te zetten, kijk dan eens op: http://www.gebruikercentraal.nl/.