Nieuws

Nieuwe ‘Gedragsregeling voor de digitale werkomgeving’

De ‘Gedragsregeling voor de digitale werkomgeving’ geeft rijksmedewerkers houvast over hoe om te gaan met overheidsinformatie. Denk hierbij aan het bewaren van informatie, maar ook aan het veilig en privacy verantwoord omgaan met informatie. De regeling geldt voor iedereen die werkt voor het Rijk en daarbij gebruik maakt van de digitale werkomgeving van de Rijksoverheid.

Beeld: Shutterstock

Als je goed omgaat met informatie draag je bij aan de betrouwbaarheid, controleerbaarheid en zorgvuldigheid van de rijksoverheid, is het uitgangspunt. De gedragsregeling legt kort en bondig uit hoe je in je werk omgaat met overheidsinformatie. Hoewel iedere rijksmedewerker verantwoordelijk is voor zijn gedrag en de keuzes die hij maakt, is het naleven van de gedragsregels niet geheel vrijblijvend. De overheid heeft tenslotte een publieke taak waarbij openheid en transparantie naar de samenleving van groot belang zijn. We maken informatie waar mogelijk openbaar en geven inzicht in besluitvorming. Als je goed omgaat met informatie draag je dus bij aan de betrouwbaarheid, controleerbaarheid en zorgvuldigheid van de Rijksoverheid.

Klik HIER voor de Gedragsregeling voor de digitale werkomgeving

De gedragsregeling geeft regels voor:
1. Omgaan met informatie
2. Veilig werken op kantoor
3. Veilig samenwerken
4. Veilig thuiswerken
5. Veilig werken onderweg
6. Omgaan met persoonsgegevens en privacy
7. Behoeden voor cybercriminelen

De komende periode wordt gewerkt aan verschillende tools om (onderdelen van) de gedragsregeling breder kenbaar te maken onder rijksmedewerkers. Departementen worden uitgenodigd om zelf specifieke regels voor hun eigen organisatie toe te voegen.

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren