Overheid in transitie
Podium

Recensie managementboek ‘Mensen boven Macht’

Dit boek gaat in op de essentie van veranderen en de weerbarstige praktijk. Geen standaard managementboek vindt Diederik van Leeuwen.

Cover boek ‘Mensen boven Macht’

Edwin Tuin heeft met ‘Mensen boven Macht’ (2023) een prima aanvulling geschreven op zijn eerste boek ‘Alles draait om verandering’ (2017). Volgens Tuin wordt organisatieverandering doorgaans nog top-down en expertmatig benaderd. Een illustratie van deze werkwijze is het beeld van een boom met vogels waarvan de takken periodiek worden gesnoeid. De vogels vliegen op en landen na de snoeibeurt op een andere overgebleven tak. Ze strijden om een nieuw (schaarse) plekje en zingen daarna weer hetzelfde liedje. Zo’n verandering schudt een organisatie op.

Het boek gaat in op de essentie van veranderen en de weerbarstige praktijk

Daarna, ondersteund door een ander besturingsmodel, bedrijfsproces of informatiesysteem, keert hetzelfde gedrag met dezelfde problemen terug. Het gaat verder dan change management of zoals Edwin dat prikkelend schrijft: “mensen dingen laten doen die ze eigenlijk niet willen”. Hij legt uit hoe je energie voor verandering kunt opwekken en versterken waardoor dat leuker wordt en betere resultaten oplevert.

Smaakmakers

Dit boek is geen standaard managementboek. Het leest prettig en is verhalend, fundamenteel en praktisch. Het boek gaat in op de essentie van veranderen en de weerbarstige praktijk. Daarmee legt Edwin Tuin de basis voor wat wél en wat niet werkt rond onder andere verandering van cultuur, mindset en gedrag. Daarmee helpt hij veel frustratie, tijd- en geldverspilling voorkomen. Het is ook een persoonlijk verslag waarbij Tuin zich kwetsbaar opstelt met diverse diepte- en hoogtepunten. Hij geeft precies aan wat wel nodig is voor verandering. Soms is dat gewoon niets doen. Hij heeft een lastige casus, een uitdaging waar vrijwel niemand op zit te wachten, uitgewerkt en als rode draad in het boek verweven. Daarmee laat hij zien hoe je barrières tegen verandering kunt doorbreken.

Verandering kan zelfs te snel kan gaan.

Dat maakt zijn relaas nog krachtiger. Hij beschrijft dat verandering zelfs te snel kan gaan en daardoor juist moest afremmen. Tevens heeft hij per hoofdstuk de zogenaamde smaakmakers van de veranderstrateeg ofwel concrete aandachtspunten met do’s & dont’s opgenomen. In de laatste hoofstukken legt hij de samenhang uit in het Kernkrachtenmodel voor verandering. Tot slot bevat boek een link en QR-code naar een gratis individuele scan om de veranderkracht in jouw organisatie te meten. Daarmee kun je het gedachtegoed direct in de praktijk toepassen. Kortom, een interessant boek voor eenieder die verandering diepgaand wil doorgronden en die barrières tegen verandering wilt doorbreken. Ik beveel dit boek van harte aan.

Diederik van Leeuwen is programma-/interim directeur I-Interim Rijk, ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties.