Data en ai
Artikel

Efficiënte overheid met AI, betrouwbare data én mensen

Om burgers zo goed mogelijk van dienst te zijn, is het slim om als overheidsorganisatie te investeren in efficiënte en impactvolle technieken, zoals AI. Daarvoor is het cruciaal om betrouwbare data veilig beschikbaar te maken. Hiervoor maakte Salesforce de Einstein Trust Layer. En hoe revolutionair AI ook is, uiteindelijk heb je mensen nodig om de mogelijkheden tot leven te brengen.

Net als in het bedrijfsleven werken overheden op alle niveaus al jaren aan automatisering om hun productiviteit te verbeteren. Dat is belangrijk om burgers gepersonaliseerd, en liefst zelfs proactief te kunnen bedienen – zeker nu de arbeidstekorten toenemen. Na bijvoorbeeld efficiëntere digitale werkprocessen en voorspellende analyses van de bestaande dienstverlening biedt generatieve AI de volgende stap voor indrukwekkende verbeteringen in de productiviteit. AI kan medewerkers werk uit handen nemen op allerlei gebieden, zoals informeren, registreren en procesbewaking. Salesforce maakt daar bijvoorbeeld gebruik van door AI toe te voegen aan alle toepassingen in het uitgebreide platform voor de publieke sector.

Data bij elkaar brengen 

Om als overheidsorganisatie zinvol gebruik te kunnen maken van AI is het cruciaal om de toepassingen te voeden met betrouwbare data. Veel overheden hebben al wel grote hoeveelheden data, maar die zijn dan niet zomaar beschikbaar voor de medewerkers die het beleid maken of uitvoeren. De data staan opgeslagen in allerlei systemen die niet per se met elkaar communiceren. Als organisatie moet je dus manieren vinden om die data bij elkaar te brengen, te activeren en beschikbaar te maken. Medewerkers nemen enorm belangrijke beslissingen, daarom is het belangrijk dat ze echt betrouwbare data hebben om die op te baseren. Dat lukt bijvoorbeeld met de speciaal daarvoor opgezette Data Cloud van Salesforce.

Veiligheid en privacy waarborgen

Als het om data gaat, zijn overheidsorganisaties voorzichtig vanwege risico’s op het gebied van beveiliging en privacy. En terecht: burgers moeten erop kunnen vertrouwen dat overheden zorgvuldig met hun persoonlijke gegevens omgaan. Governance verdient dan ook veel aandacht bij data en AI. Daarom trekt Salesforce samen op met overheden om betrouwbaarheid en veiligheid te waarborgen in het platform voor de publieke sector. Zodat de data en de toepassingen strikt voldoen aan alle voorwaarden qua veiligheid en privacy. Dat doen we met de zogeheten Einstein Trust Layer (Lees meer hierover in het artikel ‘Veilig en verantwoord AI-gebruik voor overheden’.) Zo zorgt Salesforce voor continue monitoring, (veiligheids)updates en tests. Op die manier hoeven medewerkers zich op dit punt geen zorgen te maken en kunnen zij zich richten op hun kerntaken: dienstverlening voor burgers.

Mensen brengen techniek tot leven

Die dienstverlening is continu in ontwikkeling. Salesforce sluit daarbij aan met een uitgebreid platform met aanpasbare en uitbreidbare toepassingen voor de publieke sector. Regelmatig komen daar nieuwe innovaties bij. Recent is bijvoorbeeld onderzoeksgericht zaakbeheer toegevoegd dat (ook) geschikt is voor langlopende en complexe zaken. Daarmee krijgen overheden echt vernieuwende mogelijkheden voor verbetering van de operationele efficiëntie en de besluitvorming. Een ander goed voorbeeld is het medewerkerinteractieplatform. Daarmee is het makkelijker om als overheidsorganisatie sneller nieuwe mensen aan te nemen én te behouden. Dat is belangrijk. Want hoe baanbrekend technologieën als AI ook zijn, je hebt mensen nodig die ze op de juiste manier inzetten om de burger echt beter van dienst te zijn.

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren