Blog

U en ik weten beter

Een typisch gevalletje van ‘met de beste bedoelingen de verkeerde dingen doen’. Bij de overheid zie ik onder het mom van integrale dienstverlening hetzelfde gebeuren.

Het was een goed bedoeld advies, de brief van mijn reisverzekeraar. Mijn paspoort zou binnenkort verlopen. Bij de gemeente kon ik een nieuw paspoort aanvragen. Mijn verzekeraar dacht een goede dienst te leveren aan iemand die graag op reis gaat. Toch schoot de brief bij mij in het verkeerde keelgat. Waar bemoeide mijn verzekeraar zich eigenlijk mee? Mijn paspoort is toch een aangelegenheid tussen mij en de gemeente? Ik regel het zelf wel.

Het leek mij typisch een gevalletje van ‘met de beste bedoelingen de verkeerde dingen doen’. Bij de overheid zie ik onder het mom van integrale dienstverlening hetzelfde gebeuren. Rond de voorgenomen decentralisaties hebben verschillende gemeenten de ambitie om vanuit ‘de eigen kracht van burgers’ te denken. Ze willen de zelf- en samenredzaamheid van burgers stimuleren. In het streven naar optimale dienstverlening willen ze tegelijkertijd een integraal beeld van de burger verkrijgen. Daarvoor bestaat de wens om verschillende informatiesystemen met elkaar te koppelen, bijvoorbeeld voor het domein maatschappelijke ondersteuning en werk en inkomen. “Komt u voor een Wmo-voorziening, dan kijken we gelijk even of we op financieel gebied nog iets voor u kunnen betekenen”, is de gedachte.

Klinkt als een mooi en lovenswaardig streven, maar het lijkt mij tegenstrijdig. De burger in zijn eigen kracht zetten en tegelijkertijd een zo compleet mogelijk beeld van hem krijgen om integrale dienstverlening te leveren. Wie staat er dan in zijn kracht? De burger of de overheid? Zo gedraagt de overheid zich nog steeds alsof hij weet wat het beste voor de burger is en heeft hij alle informatie in pacht. Vadertje Staat in een nieuw jasje gestoken. Wil de overheid de burger echt in zijn eigen kracht zetten, dan past daar een andere, meer eigentijdse, houding bij. Vraag aan de cliënt, bewoner of ondernemer wat hij wil, wat hij belangrijk vindt en geef hem alle informatie.

De cliënt, bewoner of ondernemer weet het namelijk beter. Net als ik het beter weet dan mijn reisverzekeraar. U kunt dit verwend en arrogant vinden, maar ik weet dat u beter weet.

Plaats een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Registreren