Van vindbaar naar citeerbaar
Bijna zes miljoen Nederlanders maken vandaag de dag gebruik van AI-tools, ook als ze op zoek zijn naar overheidsinformatie. Ze zoeken niet meer op woorden, maar stellen vragen aan ChatGPT, of Copilot. En ze nemen dan meestal genoegen met de antwoorden die ze krijgen. Ze klikken niet door naar de bronnen die erbij genoemd worden. Hoe kun je als overheid dan garanderen dat ze de juiste informatie krijgen?
Bezoekersaantallen lopen terug
Het is een vraagstuk wat vele communicatieafdelingen bij overheden zorgen baart. Het aantal bezoeksessies bij bijvoorbeeld rijksoverheid.nl is het afgelopen jaar sterk afgenomen. In september 2024 waren dit er nog meer dan 9 miljoen, een jaar later nog maar 6,5 miljoen, vertelt Eva van Kruchten, adviseur digital analytics bij de Dienst Publiek en Communicatie van het Ministerie van Algemene Zaken. En ook bij andere sites lopen de bezoekersaantallen terug.
AI pakt alles
Uit onderzoek bleek dat de daling vooral vanaf mei 2025 inzette. Dat moment valt samen met de introductie van Google Gemini. Deze AI-tool zorgt ervoor dat bovenaan de zoekresultaten in Google meteen een stuk tekst met uitleg wordt getoond. Van Kruchten: ‘Het grote probleem is dat AI alles pakt, zowel overheidsinformatie als commerciële informatie en ook desinformatie. En mensen klikken niet meer door om de echtheid van de informatie te onderzoeken omdat ze al een antwoord hebben gekregen.’
Van Kruchten laat een voorbeeld zien van een AI-antwoord op een vraag naar de inhoud van een noodpakket. Er verschijnt een tekst met verschillende bronnen. Sommige bronnen lijken zeer betrouwbaar, zoals rijksoverheid.nl/noodpakket. Maar als je doorklikt blijkt de betreffende url niet te bestaan. ChatGPT hallucineert dus niet alleen over inhoud, maar verzint zelfs ook url ‘s.
Van SEO naar GEO
In de afgelopen decennia was de uitdaging om met je website zo hoog mogelijk in Google of andere zoekmachines getoond te worden. SEO-optimatisatie was het credo (Search Engine Optimization). Je succes werd gemeten in de vorm van websitebezoekers. Die tijd is voorbij, zegt Jarik Oosting, oprichter en managing director van SmartRanking. ‘Succes wordt vandaag de dag gemeten in de vorm van zichtbaarheid en vermeldingen als bron.’ SEO is uit, GEO (Generative Engine Optimalisation) is in. ‘Je moet ervoor zorgen dat je website in de AI-antwoorden komt.’
Antwoord geven op vragen van je bezoekers
Hoe GEO werkt? Oosting adviseert long -form content te gebruiken: ‘Publiceer content die antwoorden geeft op de vragen van je bezoekers. Zorg voor goed scanbare content, maak gebruik van koppen, opsommingen en vraag-antwoord structuren. En laat zien dat je een autoriteit bent.’ Een ander belangrijk advies is te zorgen voor up to date content. ‘90 procent van de AI-antwoorden is gebaseerd op content uit het meest recente jaar.’
Er is dus werk aan de winkel voor communicatieadviseurs en webmaster. Van Kruchten kondigde aan dat er binnenkort rijksbrede kennissessies georganiseerd worden.
AI & Overheid
Op 12 november organiseerde iBestuur AI & Overheid 2025. Eva van Kruchten en Jarik Oosting lieten zien welke trends zichtbaar zijn in zoekgedrag, hoe generatieve modellen informatie selecteren en samenstellen en wat dit betekent voor overheidscommunicatie.
Lees meer verslagen van plenaire bijdragen en sessies tijdens AI en Overheid 2025